vrijdag 5 december 2014

Leestips t/m 5 december 2014

Afgelopen week zijn de statistieken van mijn blog de lucht in geschoten omdat ik op maandag een nuancering plaatste bij de berichtgeving die RTL deed over privacy van leerlingen. In deze leestips is daar uiteraard ook aandacht voor. Je leest bijdragen van Karin Winters, Willem Karssenberg, NOS nieuws en Vives. De staatssecretaris heeft inmiddels een brief geschreven aan de Tweede Kamer met (ook) een genuanceerde uitleg. Het zou RTL goed staan als ze de bronnen die genoemd worden in de brief ook meenamen in hun 'research'.
Voor de bredere kijk op het hele item zijn de berichten hieronder uit het LACE-project ook interessant. Want het vraagstuk van privacy en authentificatie heeft ook alles te maken met het gebruik en de ontwikkeling van learning analytics.
Maar het gaat hieronder niet alleen over privacy. Zo is er ook een bericht over de lancering van de Reisgids Digitaal Leermateriaal; zeker de moeite van het bekijken waard. En Wilfred Rubens blogde over de Online Educa Berlijn.

Tot slot van deze veel te lange inleiding: laat eens weten wat je van deze rubriek, de wekelijkse leestips, vindt.

Het Nederlandse ICT-onderwijs is achterhaald! - DutchCowboys
""Wat voor werk er later zal zijn weet ik niet. Maar dat er steeds meer met computers zal gebeuren is zeker." Dit was een van de uitspraken in de Tegenlicht uitzending van 23 november jongstleden. In die uitzending kwam naar voren dat het ICT-onderwijs in Nederland vergeleken met het ICT-onderwijs in Engeland ontzettend achterloopt, zo schrijft Thomas Brons, werkzaam bij Bonque." Lees verder

Learning Analytics research in schools at OWD - Erwin Bomas op LACE
"Schooltas is an app that offers learning materials on tablets, laptops or PCs with possibilities for learners to make digital notes, practice and share information. The research focused on the effectiveness and efficiency of this app compared to folio material, but also to discover possibilities of analytics of the logged data. More specific, to see if it was possible to recognize learning strategies of individual learners and make recommendations based on that, creating adaptive personalized learning." Lees verder...

Learning Analytics Apps in Schools: Parents will drive Implementation as well as Privacy Concerns - Tore Hoel op LACE
"The New York Times reports (November 16, 2014) on «Privacy Concerns for ClassDojo and Other Tracking Apps for Schoolchildren».  ClassDojo, a new app claimed to be used by at least one teacher in roughly one out of three schools in the United States, lets teachers award points and subtract them based on a student’s conduct. While the app has some gains for the teacher, it is clearly the parents that are targeted by the developer as it allows the teachers to communicate directly with them. ClassDojo is free to install and use; the business model, however, is to develop to parents additional services, like more detailed behaviour analysis, The New York Times reports." Lees verder...

Learning Analytics dilemmas: What are the ethics of trusting Google apps for teaching? - Tore Hoel op LACE
"To set the scene, the presenters delivered a lively role play following the quantified young student through a day at school. It was revealed that a lot of data could potentially be produced and shared, originating from the school bus, the headmaster’s office, the classroom, the school nurse office, the gym, the cafeteria, and of course, from home. Having given the participants ideas where to search for issues related to how data are produced for analytics, they were asked to use a simple model of ethical reflection on the dilemmas involved, following a Potter Box approach." Lees verder...

#TGIF: Oh help... data - Karin Winters op Karin Blogt
"Deze week ontstond er ophef over het feit dat uitgevers die via Basispoort uitleveren beschikking hebben over gegevens van leerlingen. RTL (misschien wel leuk om dit even te lezen, de pot verwijt de ketel) trok aan de bel en vervolgens namen allerlei experts het bericht over. Ja, er kwamen zelfs Kamervragen,  hoe is het toch mogelijk dat uitgevers gegevens van leerlingen hebben en deze opslaan en dat ouders daar niet expliciet toestemming voor hebben gegeven en en en…." Lees verder...

Leerlingen en privacy - Willem Karssenberg op Trendmatcher
"Vorig jaar was ik op de BETTshow in Londen en bezocht daar de stand van een educatieve uitgeverij. Ik kreeg een demonstratie van een prachtige app waarmee alle leerboeken van de uitgeverij gedigitaliseerd werden zodat ze via een iPad zijn te raadplegen. "Dit zijn toch niet meer dan veredelde PDF'jes?" vroeg ik om de uitgever een beetje op gang te helpen...
"Nee man, er gebeurt veel meer!" zei de man op stoom gebracht." Lees verder...

Nieuwe digikloof op de loer? - Marloes van Amerom op Kennislink
"Dat de komst van het internet tot sociaal-economische ongelijkheid leidde tussen de gebruikers ervan en zogenaamde digibeten wist je misschien al. Maar volgens onderzoekers van de Universiteit Twente kan ook internetgebruik an sich ongelijkheid versterken."Hogeropgeleiden gebruiken het internet vaker om hun maatschappelijke positie te verbeteren dan lageropgeleiden dat doen – en dit verschil is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen.”" Lees verder...

When Not to Use Technology: 15 Things That Should Stay Simple In Education - Saga Briggs op InformED
"There are countless studies confirming the educational benefits of technology in learning, and they represent student bodies across the world in a variety of disciplines. But what happens when technology is mis-used in education?" Lees verder...

De tussenstand van #onderwijs2032 - Willem Karssenberg op Trendmatcher
"#onderwijs2032, een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is nu bijna twee weken onderweg, dus is het tijd voor een tussenstand." Lees verder...

Online Educa Berlin: leren verandert, verandert leren, wat verandert leren? #oeb14 - Wilfred Rubens op te-learning
"De Online Educa Berlijn is vandaag van start gegaan met drie keynotes. Daaruit bleek dat leren weliswaar mede dankzij technologie verandert, dat e-learning kan leiden tot veranderingen, maar dat deze innovaties vooralsnog verbleken in vergelijking met innovaties in andere sectoren." Lees verder...

Lancering Reisgids Digitaal Leermateriaal - ICTnieuws
"De Reisgids Digitaal Leermateriaal is een laagdrempelige wegwijzer voor docenten, in de wereld van digitaal leermateriaal. De Reisgids bestaat uit praktische handvatten, die vragen als wat, waarom, hoe en waar beantwoorden. De handvatten worden direct gevolgd door praktisch inzetbare bronnen, werkvormen, tools, en inspirerende verhalen van rolmodellen." Lees verder...

E-learning door de ogen van de "hyper connected" student #oeb14 - Wilfred Rubens op te-learning
"Voordat het Online Educa Debat van start ging, heb ik een sessie bijgewoond waarin studenten aan het woord kwamen over onderwijs en ICT. De studenten begonnen met het poneren van stellingen. Daarna was er interactie met de zaal. Hier de belangrijkste bevindingen." Lees verder...

Scholen mogen gegevens leerlingen doorspelen - NOS.nl
"Basisscholen mogen privégegevens van leerlingen doorspelen aan makers van digitaal lesmateriaal. Staatssecretaris Dekker schrijft aan de Tweede Kamer dat dat niet in strijd is met de privacywetgeving." Lees verder...

Dekker: Scholen verantwoordelijk voor privacy leerlingen - Vives
"Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs wil dat scholen verantwoordelijkheid nemen voor de privacy van leerlingen. Hij reageert daarmee op vragen van Kamerleden naar aanleiding van onthullingen over privacyschendingen van kinderen." Lees verder...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten