vrijdag 19 december 2014

Leestips t/m 19 december 2014

Deze post met leestips gaat deze keer zonder verdere toelichting. Helemaal onderaan staat een filmpje over een nieuwe functionaliteit van Skype. Dat is zeker de moeite waard om even te bekijken. Als je het al niet voorbij hebt zien komen.


Apple Learning Series - Fons van den Berg op Crazy Ones
"In mijn eigen workshops (en bijbehorende iTunes U Cursussen) verwijs ik er al best vaak naar en dus is het eigenlijk vreemd dat ik er nog niet eerder een stukje over geschreven heb: de iTunes U Cursussen van de Apple Learning Series. De oorspronkelijke Learning Series (voor OS X Mountain Lion en iOS 6) waren nog vrij algemeen, maar de nieuwere richten zich heel specifiek op het onderwijs." Lees verder...

Column: Aangenaam, Hannah Breeveld, Muiswerk beheerdocent! - Theo Schijf op Muiswerk Educatief
"Op scholen zijn een paar grote veranderingen gaande. Interactieve leermiddelen worden ineens veel breder ingezet, zijn ineens als vanzelfsprekend voor 100% web-based en docenten hebben systeembeheer amper nog nodig. Het beheer van een interactief leermiddel kan daarom nu door een beheerdocent gebeuren." Lees verder...

Mag een school-app persoonsgegevens van kinderen naar derden sturen? - Arnoud Engelfriet op Ius Mentis
"Digitaal lesmateriaal is iets totaal anders dan gewoon maar een boek op de computer: de software observeert en categoriseert al doende elk kind dat met zulk digitaal lesmateriaal werkt. Dat schreef Karin Spaink vorige week naar aanleiding van een Kamerbrief over allerlei apps en tools die persoonsgegevens van leerlingen bijhouden. Dat roept meteen een belangrijke vraag op: eh, wat krijgen we nou? Die software houdt persoonsgegevens bij van kinderen, en slaat dat centraal op onder beheer van de uitgevers van die apps of software. Hoe zit dat privacytechnisch?" Lees verder...

Kunnen we met leren de verandering om ons heen bij houden? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"De wijze waarop kenniswerkers vaak leren past niet goed bij de veranderingen waarmee zij in hun werk te maken hebben. We zullen professionalisering dus op een andere manier moeten insteken. Het is de vraag of overdrijvingen daarbij helpen." Lees verder...

Inspectie: toetsen niet verplicht... - Teije de Vos op Testen en Toetsen
"De Onderwijsinspectie wil gaan werken aan een nieuwe vorm van toezicht. Op de website van de inspectie staat alvast heldere taal over o.m. toetsen." Lees verder...

Teaching independence through open-ended  projects - Kelly Draper op Classdojo Blog
"Giving students more control and ownership over their lessons and experiences in school is a double-edged sword. Educators want independent learners who want to find out more and know how to study but young people need to learn to self-regulate.
The process of learning how to manage time and own behavior is hard on teachers! Not only is it difficult to witness children sabotaging their own education but our colleagues may judge the noisy classroom as chaotic and unproductive. One horrible project can be enough to put teachers off forever." Lees verder...

Het best bewaarde geheim van Amsterdam - Erwin Bomas op Kennisnet Innovatie
"Op 4 december verzamelde een groep innovatiegezinde docenten zich in het ‘best bewaarde geheim van Amsterdam’ voor de sneak preview van de Innovatiewijzer. Tijd om een tipje van de sluier op te lichten." Lees verder...

Ivo Opstelten en Nederlandse scholen winnen Big Brother Awards - nu.nl 
"Minister Ivo Opstelten (Justitie) en de Nederlandse scholen ontvangen Big Brother Awards voor een reeks privacyschendingen. De Amerikaanse klokkenluider Edward Snowden ontving een prijs omdat hij zich juist sterk heeft ingezet voor de bescherming van privacy."Lees verder...

Kan een leraar een professional zijn? - Sijko Wierenga op Schoolcultuur.nl
"Professionaliteit is in het dagelijks taalgebruik een ingesleten begrip. Van iemand die haar vak beheerst zeggen wij: ze is een echte professional. Een voetballer die iemand onderuit schoffelt, verwijten wij onprofessioneel gedrag. Professionaliteit wordt ook gebruikt als verdediging tegen managers of politici die willen bepalen hoe we ons werk doen. We zeggen dan: Ik ben een professional, bemoei je niet met mijn werk, ik bepaal zelf hoe ik het doe. En zoals dat vaak gaat: een ingesleten begrip heeft weinig inhoud meer. Je merkt dat professionaliteit steeds meer toegroeit naar: ‘je werk goed doen’." Lees verder...

Dit zijn de nieuwe voorwaarden Facebook: moeten we bang zijn? - Charlotte Meindersma op Frankwatching
"Op 1 januari 2015 gaan er nieuwe Facebook-voorwaarden in. Een paar weken geleden zagen we mensen in paniek al een verklaring op hun timeline plaatsen waarmee ze hun auteursrechten en privacy willen beschermen. Moeten we bang zijn voor deze voorwaarden en Facebook maar verlaten, of kunnen we er zelf wat tegen doen?" Lees verder...

2014: terugkijken op een jaar vol ICT-ontwikkelingen #2 - Roco Braas op Tumult
"Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, gaat het erg hard met de digitalisering van het onderwijs in Nederland. En dat merkten we vooral tijdens onze reflecties en kick-off’s. En met meer dan 500 kick-off’s, reflecties en presentaties per jaar kunnen door het hele land, kunnen we zeggen dat we behoorlijk met onze voeten in de spreekwoordelijke modder staan. (...) Tijdens die bijeenkomsten viel één ding op: de IT-infrastructuur van veel scholen wordt hoe langer hoe beter. Want vroeger kwamen we dit nog wel eens tegen:" Lees verder...

Skype Translator preview opens the classroom to the world - Skype op youtube
"We recently previewed Skype Translator to two elementary school classes—one in Washington and one in Mexico City. A few rounds of “Mystery Classroom” was all it took for these students to discover the potential of Translator to break down language barriers and bring people together." Kijk hieronder of op youtube

Geen opmerkingen:

Een reactie posten