vrijdag 21 november 2014

Hoe ik de Pietendiscussie liet verstommen

Dat is misschien een beetje een flauwe titel voor deze post. Waar ik het even over wilde hebben, is het feit dat je invloed kunt uitoefenen op het nieuws dat op je afkomt. En daar zijn te weinig mensen zich van bewust, denk ik.

In deze blogpost wil ik toelichten hoe je daar invloed op kunt uitoefenen. Ik zal beschrijven hoe ik dat doe.
Mijn informatievoorziening vindt grotendeels plaats via internet. Ik kijk (bijna) geen televisie meer, want die hebben we afgelopen zomer verkocht. Ik lees geen krant, want ook daar hebben we geen abonnement op. Het nieuws volg ik voornamelijk via artikelen en video's op internet. En ik kies zoveel mogelijk zelf wat ik wil volgen. Hoe ik dat doe? Lees verder.

Filter 1: de radio in combinatie met uitzendinggemist
Voor het algemene nieuws van de dag luister ik 's ochtends vaak naar een radiouitzending waarin een kort nieuwsbulletin opgenomen zit. De highlights uit het algemene nieuws hoor je daar wel. (Ebola, MH17, vogelgriep, liedje van Bandaid, enz...). Als ik van een bepaald onderwerp meer wil weten, kijk ik 's avonds op internet via uitzendinggemist naar actualiteitenprogramma's waarbij ik dan gewoon het item even opzoek. Programma's als Pauw, DWDD, Nieuwsuur of EenVandaag kijk je dan in vijf of tien minuten en het journaal in 3 minuten. Dat scheelt bovendien een hoop tijd omdat je alleen kijkt wat je wilt kijken.

Filter 2: Rss
Nu komen we bij een mogelijkheid die voor veel mensen een beetje te ingewikkeld klinkt, terwijl het in blogland een veel gebruikte technologie is. Laat ik toch een poging doen om het uit te leggen. Praktisch alle websites genereren een rss-feed. Die feed is niet meer dan een lijst van berichten die nieuw zijn op die website. De berichten zijn ontdaan van de opmaak van de website. Het gaat alleen om de inhoud die in zo'n feed wordt opgenomen. En het mooie is dat je die feed, die berichtenstroom van één zo'n website kunt inlezen in een daarvoor geschikt programma. Zo'n programma noem je dan een rss-lezer. De rss-lezer die ik nu gebruik heet Ino-reader. Maar ook in MS Outlook kun je feeds lezen, en andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld feedly en the old reader.
In mijn rss-lezer heb ik feeds opgenomen van websites waarvan ik geen bericht wil missen. Daaronder vallen veel blogs, maar ook onderdelen van Kennisnet, Nu.nl en sommige websites van de overheid. Ik kies zelf welke feeds ik mijn nieuwsoverzicht wil zien. Het is alsof je zelf de katernen van je krant samenstelt.

Filter 3: Sociale netwerken
En dan heb ik mijn sociale netwerken nog. De belangrijkste drie die ik momenteel gebruik zijn Linkedin, Twitter en Facebook. Alle drie gebruik ik op een andere manier. Hier wil ik Facebook even bespreken. Want daar slaat de titel van deze blogpost eigenlijk op. Ik liet de pietendiscussie op Facebook verstommen.
Je nieuwsoverzicht in Facebook is niet zomaar een verzameling van alle berichten die de mensen uit jouw netwerk posten. Facebook legt daar voor jou een filter overheen, zodat je een nieuwsoverzicht krijgt, waarvan zij denken dat je daar prijs op stelt. Facebook heeft daar signalen van  jou voor nodig om dat nieuwsoverzicht zoveel mogelijk op maat te maken. Daarom registreert Facebook hoe jij reageert op berichten die getoond worden. Als je weet welke signalen Facebook gebruikt, kun je bewust invloed uitoefenen op wat er in jouw nieuwsoverzicht wordt getoond. En daarvan heb ik gebruik gemaakt om de pietendiscussie te doen verstommen.
Er zijn twee mechanismen die ik daarbij gebruikt heb. De ene kant werkt positief: de vind-ik-leuks. Daarmee geef je aan welke onderwerpen jouw belangstelling hebben. Als je klikt op de vind-ik-leuk knop van een webwinkel in serviezen, vat Facebook dat op als een signaal. Daardoor ga je meer van dat soort berichten krijgen. Misschien eerst van webwinkels in het algemeen. Of meer berichten over serviezen. Net wat er in jouw netwerk beschikbaar is. Als je daar dan weer op klikt, versterkt dat effect zichzelf. Als je je afvraagt waarom er zoveel acties van aanbiedingen op je nieuwsoverzicht worden getoond, weet je nu hoe dat komt... ;-)
De andere kant werkt andersom. Daarbij laat je weten welke (soort) berichten je niet wil zien. Bij ieder bericht staat rechtsboven een klein soort driehoekje. Als je daarop klikt, kun je kiezen voor de optie 'dit wil ik niet meer zien'. Ook dat vat Facebook op als een signaal. Soortgelijke berichten worden dan in steeds mindere mate getoond.
Op deze manier kun je je nieuwsoverzicht op Facebook programmeren, zodat je te zien krijgt, wat je wilt zien. En de rest niet.

Ik heb dit de afgelopen week uitgeprobeerd door alle berichten waarin de pietendiscussie genoemd werd - of het nou van voor- of tegenstanders was - te markeren als 'dit wil ik niet meer zien'. Daarnaast heb ik een aantal berichten van het normale sinterklaasfeest, zoals het zetten van de schoen, foto's van de aankomst van Sinterklaas en het uitpakken van cadeautjes, gemarkeerd met een 'vind-ik-leuk'.
Het resultaat is nu dat ik in mijn Facebook nieuwsoverzicht helemaal geen berichten meer krijg over de pietendiscussie, maar wel gezellige, bijna kneuterige berichtjes over het vieren van het Sinterklaasfeest. Precies hoe ik het Sinterklaasfeest wil zien.

Wil je trouwens weten wat ik vind van de pietendiscussie? Kijk dan hier.

Wil je meer informatie over filterbubbles en hoe je dat kunt beïnvloeden, kijk dan bijvoorbeeld eens naar deze berichten:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten