woensdag 12 november 2014

Gastblog: BYOD in het onderwijs

Dit is een gastblog van Sander Drop. Hij is leraar van een groep 8.

Als leerkracht van een groep 8 viel mij in het begin van het jaar iets bijzonders op. Vrijwel de meeste kinderen hebben een telefoon. En nee, niet gewoon een telefoon maar inderdaad allemaal een smartphone. Nu wist ik dat natuurlijk wel. Bij ons op school hebben veel kinderen een eigen telefoon. Maar het zette me wel aan het denken.

Vorig jaar had ik in mijn klas een draadloos netwerk gemaakt. Ik had nog een router thuis liggen en waarom zou ik die niet in de klas kunnen neerzetten. Nee, wij hebben nog geen draadloos netwerk op school. Het netwerk gebruik ik om les te kunnen geven met een iPad. Ik heb mijn iPad via een Apple tv aan het bord verbonden en vind dit heel prettig werken.
Toen ik zag dat zoveel kinderen een smartphone hadden, heb ik bedacht om die in te gaan zetten in mijn onderwijs. Bring Your Own Device!

Prowise Presenter en Prowise Connect
Allereerst heb ik de kinderen toegang gegeven tot het draadloze netwerk en gevraagd om de app van Proconnect te installeren. Met deze app kan ik de telefoons van de kinderen gebruiken als response systeem. Op het bord gebruik je dan Presenter van Prowise. Vanuit hier kun je van alles doen met de telefoons van de kinderen, zoals:
  • Dagelijks werken we met rekenen aan automatiseren. De kinderen krijgen op hun telefoon de sommen te zien en geven zo snel mogelijk antwoord. Op het bord zie je de scores van de kinderen. Het is een race met bijvoorbeeld raketjes. Hoe sneller je antwoordt, hoe sneller het raketje omhoog gaat. Wie is als eerste boven?
  • Ik gebruik de app ook om kinderen antwoorden te laten geven op vragen en opdrachten. Bijvoorbeeld: typ allemaal de moeilijke woorden uit de tekst in. De antwoorden krijg je op het bord te zien. Hoe groter een woord, hoe vaker kinderen dat hebben ingetypt als een moeilijk woord. Je kunt dit bijvoorbeeld ook inzetten om sleutelwoorden uit de teksten te halen.
  • Je bord delen naar de apparaten. Ik kan een som opschrijven, naar de kinderen sturen en de kinderen rekenen de som uit op hun telefoon. Ze kunnen dan gewoon schrijven met hun vingers. Daarna sturen ze hun berekening terug naar het bord. (Ja, dit is lastig op die kleine telefoons, tablets werken hier handiger mee.) Wat hebben we hier al een hoop mee gedaan:
    • Kaarten verstuurd en plaatsen laten aanstippen
    • Zinnen verstuurd en persoonsvormen laten onderstrepen
    • Foto’s verstuurd en laten versieren
    • Plattegronden verstuurd en de oppervlakte laten berekenen door de kinderen

Allerlei apparaten
Kinderen begonnen van huis uit nu ook tablets mee te nemen. Die vinden ze makkelijker om mee te werken. En de kinderen die geen telefoon of tablet hebben? De app werkt ook prima op de computers achter in de klas. Ik werk wel vaak in tweetallen met deze opdrachten. Hierdoor heb ik altijd genoeg apparaten in de klas.

Andere toepassingen
Hoewel ik per dag in minuten maar weinig tijd met alle apparaten aan het werk ben, ben ik het wel verder uit gaan breiden. Zo gebruiken de kinderen hun telefoon nu ook als

  • woordenboek (VanDale.nl),
  • encyclopedie (wikipedia!),
  • rekenmachine (Myscript calculator: een fantastische rekenmachine om te gebruiken in het onderwijs), 
  • ze oefenen spelling via Bloon
  • foto toestel. En als ze foto’s gemaakt hebben? Via Airdrop of google drive staat het op mijn iPad en laat ik ze op het bord zien.
Een vraag die je moet stellen is natuurlijk of kinderen niet andere dingen gaan doen. Het antwoord is eigenlijk best eenvoudig: nee. Maar hiervoor heb ik wel goede afspraken gemaakt. Zo zijn de apparaten als we ze niet gebruiken uit het zicht. Dat wil zeggen in hun tas of la. Verder hebben de kinderen van mij het vertrouwen gekregen dat ze geen misbruik van het internet maken (spelletjes spelen, whatsappen etc). Dit is tot op heden ook nog niet gebeurd.

En de meerwaarde?
Super enthousiaste en leergierige kinderen. “Meester gaan we nog automatiseren? Meester ik ga spelling oefenen op mijn telefoon! Meester ik wil graag een woord opzoeken; mag dat weer op mijn telefoon?”

Sander Drop
Een enthousiaste leerkracht in groep 8

Wat tips voor apps:
  • MyScript Calculator (gratis); de beste rekenmachine die er is. 
  • Adobe Voice (gratis, alleen iPad): Een hele leuke app om presentaties te maken met kinderen, de app is wel in het Engels. Maar voor kinderen in groep 8 is dat prima te doen.
  • iMovie (gratis (bij een nieuwe iPad), alleen iPad): een geweldige app om filmpjes te maken met kinderen. Laat ze zelf trailers in elkaar zetten voor geweldige resultaten.
  • Proconnect (gratis, iOS en Android en Windows): de app om kinderen hun telefoon te laten gebruiken in je lessen.
  • Nearpod (gratis, iOS, Android en Windows): een app om lessen mee te ontwikkelen voor de klas. Heel erg uitgebreid. Voor de uitgebreidere functies wordt geld gevraagd. Een nadeel: de app is niet in het Nederlands.

Sander, bedankt voor deze mooie bijdrage.
Deze gastblog is de tweede in een serie gastblogs die de komende tijd op WitBlauw zullen verschijnen. Gedurende mijn werkzame leven ben ik inmiddels veel voorbeelden tegengekomen van onderwijsgevenden die technologie op een doordachte wijze inzetten in hun onderwijs. Deze goede voorbeelden verdienen het om gedeeld te worden. Met deze gastblogs wil ik bijdragen aan de zichtbaar hiervan.
Als je ook zo'n gastblog wilt schrijven, omdat je technologie op een doordachte, handige of leuke manier inzet, laat het dan weten. Je kunt hieronder reageren of via het reactieformulier op het tabblad contact. Commerciƫle uitingen zullen overigens genegeerd worden.


(afbeelding van Kennisnet, daar vind je ook een webinar over dit onderwerp.)

4 opmerkingen:

  1. @Patricia:
    Dank voor het compliment. Ik zal het doorgeven aan Sander.
    Hij heeft nog een gastblog geschreven. Over Airserver. Zie:
    http://witblauw.blogspot.nl/2015/04/gastblog-airserver.html

    BeantwoordenVerwijderen