woensdag 14 mei 2014

Aan de slag met gamification? Zo doe je dat

Gamification is een term die af en toe de kop op steekt tussen alle berichten die er vanuit mijn rss-reader op me afgevuurd worden. In één van die berichten kwam ik een initiatief tegen van een leraar die serieus aan de slag ging met een uitgewerkt gamification idee. En het mooie is dat het zo goed gedocumenteerd is, dat iedere leraar kan voortbouwen op zijn idee.

Geïnteresseerd? Kijk eens naar ClassCraft.

Hier worden de principes van Role Playing Games gebruikt voor in het klaslokaal. Ze claimen dat de motivatie van leerlingen omhoog gaat, dat er betekenisvol wordt samengewerkt en dat het leren leuker maakt.
Hoe ze dat doen? Ze laten leerlingen, net als in een RPG, een spelersrol kiezen die bij ze past. In het voorbeeld doen ze dat op basis van de bekende fantasyverhalen. Je kunt kiezen uit genezers (healers), strijders (warriors) of tovenaars (mages). Bij die verschillende rollen horen verschillende 'vaardigheden' of 'voorrechten'. Een tovenaar mag bijvoorbeeld ongestraft te laat in de les komen. En een strijder mag in de klas eten. En een genezer mag tijdens de les naar muziek luisteren. Er zijn uiteraard ook vaardigheden die relevant zijn voor het leerproces.
Vervolgens moeten de leerlingen teams maken. Daarbij is het verstandig rekening te houden met de vaardigheden van de verschillende spelers. De opdrachten die je als leraar uitdeelt, zijn opdrachten waarvoor de leerlingen van een team elkaar nodig hebben of waarmee ze elkaar kunnen helpen.
Aan het begin van iedere les vindt er een willekeurig voorval plaats. De gedachte daarachter is dat die voorvallen het spel onvoorspelbaar maken en het leuk maken om op tijd in de les te zijn.
Dit zijn zo wat losse elementen die een beetje beeld geven van hoe het systeem werkt. Op de genoemde website vind je een uitgebreide beschrijving van de opzet van het geheel.

Ik denk dat het een mooie manier is om spelelementen in je lessen te integreren. Of het echt werkt, hangt er vanaf. Niet iedere leerling zal zitten wachten op een fantasysausje over de lessen. Maar misschien kun je dat ondervangen door de principes in een ander soort 'wereld' te gieten. Verder denk ik dat het hier vooral gaat om het enthousiasme en plezier dat je er als leraar mee uitstraalt. Mijn intuïtie zegt me dat dat vooral de werkzame factor in het geheel is. Of leerlingen er beter door gaan leren, waag ik te betwijfelen.

Mocht er overigens iemand naar aanleiding van deze blogpost besluiten om zich op de website aan te melden, dan hoor ik dat graag. Ik ben dan wel benieuwd naar de ervaringen.


Gespot via Technology Tidbits

Geen opmerkingen:

Een reactie posten