maandag 10 maart 2014

Trello, eenvoudig takenlijstjes bijhouden

Voor het bijhouden van mijn takenlijstjes gebruik ik al sinds jaar en dag Evernote. Via een nieuwsberichtje dat over Spons.nl ging, kwam ik op hun Trello-board uit. En dat maakte me nieuwsgierig naar die manier van takenlijstjes bijhouden.

Op de website van Trello is een rondleiding te bekijken voordat je een account aanmaakt. Maar ik vond het zelf prettiger om even een account aan te maken om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Een beetje proberen werkt voor mij beter.

Op Trello organiseer je je taken door ze in lijstjes te zetten op een board. Die boards kun je vervolgens weer delen met mensen binnen je organisatie. En op die manier kun je zelfs taken toewijzen. Dat maakt het systeem geschikt voor gebruik op individuele basis, maar ook geschikt om als een soort projectmanagement software te fungeren.

De takenlijstjes zijn via het web (browser) en via apps op iOS en Android te benaderen en te bewerken. Je kunt de takenlijstje op 'private' zetten, maar ook op 'public'. En daar hebben ze bij Spons.nl dus gebruik van gemaakt om helder te communiceren over welke zaken als eerste aangepakt gaan worden.

Trello is voor mij het proberen waard. Evernote werkt ook heel goed, maar ik vind het de laatste tijd wat traag draaien. Daarbij gebruik ik de gratis versie van Evernote (ik hou van gratis), maar het risico daarvan is dat je geen enkele garantie hebt op continuïteit van de dienstverlening. Dat heeft Google Reader pijnlijk duidelijk gemaakt. (En The Old Reader ook trouwens, daar kun je sinds kort binnen het gratis account nog maar 100 feeds lezen). Het is daarom misschien wel goed om bepaalde delen van mijn takenlijstjes over te hevelen naar andere diensten. Om het risico iets te spreiden.

Trello in de klas
Daarnaast kun je Trello wellicht ook gebruiken in de klas om leerlingen samen te laten werken aan bepaalde projecten. Laat ze op een gedeeld board eerst een lijst maken met alle zaken die moeten gebeuren. Daarna kunnen die taken toegewezen worden aan bepaalde personen. En iedereen kan van elkaar (realtime) zien wat zijn bijdrage aan het project is.
Dit zou je tijdens het werken zelfs op het digibord kunnen tonen als een soort planbord.

Welke mogelijkheden zie jij voor gebruik in je klas?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten