dinsdag 25 maart 2014

3D zonnestelsel op je digibord

Ik weet nog goed dat ik op zeker moment in een groep 4 met een voetbal en een tennisbal in mijn hand aan de leerlingen probeerde uit te leggen hoe dat nou zat met de draaiing van de Aarde om de zon. Eens in de zoveel tijd komt dat onderwerp ter sprake, lijkt het wel.
Ik had toen nog geen digibord en probeerde met een simpel tekeningetje en twee ballen duidelijk te maken hoe de Aarde in een baan om de zon bewoog.

Voor leraren in de tegenwoordige tijd (met digibord) is er hulp van NASA. Zij hebben een applicatie gemaakt (eerst een plugin downloaden) waarmee je een 3D model van het zonnestelsel kunt projecteren op je digibord. Je kunt inzoomen en uitzoomen. Je kunt naar de maan reizen, zien welke satellieten er rond de Aarde zweven en waar de verschillende actieve 'ruimteschepen' zich bevinden. Bovenal geeft het je veel meer dan de voetbal en de tennisbal het gevoel van de grootte van de afstanden in het heelal. De Aarde en de maan zijn echt maar heel kleine bolletjes steen.

Wil je het uitproberen? Kijk hier.

Gespot via: FreeTech4Teachers

2 opmerkingen:

  1. Hartstikke leuk! Op school hebben wij ook sindskort een nieuw smartboard, en daar ben ik vooral erg blij mee als ik dit soort dingen voorbij zie komen. Dit werkt zo goed! Vroeger ging het uitleggen van deze stof natuurlijk ook maar dit geeft veel meer inzicht aan de leerlingen van hoe het er daadwerkelijk uitziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Dennis,
    Leuk dat je reageert. Heb je het daadwerkelijk uitgeprobeerd in de klas?
    Het verbaast me dat je aangeeft dat jullie sinds kort een digibord hebben in de klas. Ik dacht dat zo'n beetje alle klassen al geruime tijd voorzien waren van deze technologie.

    BeantwoordenVerwijderen