dinsdag 11 maart 2014

3 functies van bloggen

In een bericht op zijn blog zet Richard Byrne uiteen wat volgens hem de drie functies van bloggen zijn. Die functies kun je gebruiken om je eigen leerproces vorm te geven, of om leerprocessen van je leerlingen (mede) vorm te geven.

1. Distributie
Een blog kan gebruikt worden om informatie te distribueren. Je kunt berichten plaatsen met opdrachten, herinneringen of algemene informatie over wat er in jouw klas gebeurt. Een soort nieuwsbrief dus.

2. Discussie
Je zou het ook dialoog kunnen noemen. Je plaatst informatie waarvan je wilt dat je leerlingen erop gaan reageren. Een 'vraag van de week' of een interessant artikel dat je laatst gelezen hebt dat je wilt bediscussiëren. Je kunt hierbij ook denken aan het laten schrijven van berichten door leerlingen die dan op het blog geplaatst worden, en waardoor anderen leerlingen de gelegenheid krijgen om erop te reageren.

3. Demonstratie
Bij deze vorm laat je leerlingen hun eigen blogs creëren met als doel om ze een soort digitaal portfolio te laten opbouwen. Ze kunnen op dat blog laten zien wat ze bezighoudt, wat ze geleerd en gemaakt hebben.


Ik vind het een mooie onderverdeling van verschillende functies die een blog zou kunnen hebben bij gebruik in je onderwijs. Verder denk ik dat de eerstgenoemde minder complex uit te voeren is dan de tweede, en de tweede is weer eenvoudiger dan de derde functie.
Tegelijkertijd denk ik dat je niet eerst met distributie hoeft te beginnen als je met blogs in je onderwijs start.

Verder denk ik dat deze functies ook gebruikt kunnen worden als kader bij microblogging. Ook al wordt het waarschijnlijk een stuk moeilijker om bepaalde ideeën goed samen te vatten in 140 tekens.


(bron afbeelding)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten