dinsdag 5 november 2013

Leerprocessen verbeteren door inzet van technologie

Begin februari moet ik drie producten opleveren voor de master Leren en Innoveren: een paper, een onderzoeksplan en een onderwijsontwerp. Daarnaast is het de bedoeling dat ik een dossier bijhoud over mijn rolontwikkeling in de rollen van 'expert in de uitvoering' en 'innovatief ontwerper'.
De opleiding kost relatief veel tijd omdat er veel gelezen en verwerkt moet worden. Dat is niet erg, want het is allemaal ook razend interessant. En dit blog kost relatief gezien ook veel tijd. En dat is niet erg, want ook dit is ontzettend leuk om te doen. Maar ik moet die tijd wel ergens vandaan halen.
De opleiding en dit blog hebben allebei tot doel om mezelf te (blijven) ontwikkelen. En de onderwerpkeuze ligt ook dichtbij elkaar. Dat maakt dat ik besloten heb om op dit blog verslag te doen van onderdelen van mijn leerproces voor de opleiding.
De trouwe(re) lezers hebben misschien al gemerkt dat ik zo nu en dan al wat over de masterclasses gezegd heb en soms refereer aan het feit dat ik de opleiding aan het doen ben. Ik denk dat dat de komende periode alleen maar vaker zal voorkomen. Misschien leer je in de tussentijd met me mee?

In deze blogpost wil ik even wat dingen delen over mijn paper (de eerste van de drie producten).  Inmiddels heb ik geleerd dat je eerst een definitiefase doorgaat als je een paper gaat schrijven. Je beantwoordt daarin vragen als:

  • Wat is het onderwerp van je paper?
  • Wat wil je bereiken met je paper?
  • Wat is de vraagstelling in je paper?
  • Welke bronnen benut je voor je paper?
  • Wat wordt de planning voor je paper?

Mijn onderwerp dat ik voor dit semester gekozen heb, heeft - uiteraard - te maken met technologie in het onderwijs. Dit semester spitst zich toe op het thema betekenisvol leren, en daar moet mijn onderwerp dus ook bij aansluiten. Mijn onderwerp luidt: 'Leerprocessen verbeteren door inzet van technologie.' Ik wil nagaan wat er in de literatuur geschreven wordt over effectieve leerprocessen en hoe technologie kan bijdragen aan het verbeteren van die processen. Omdat ik werkzaam ben in het basisonderwijs wil ik me beperken tot een studie die over dat deel van het onderwijs gaat. Mijn vraagstelling luidt daarom als volgt:

"Hoe kan de didactische inzet van technologie ervoor zorgen dat leerprocessen in het basisonderwijs effectiever worden?"

Het gaat dus uitdrukkelijk niet om inzet van technologie in het secundaire (administratieve) proces. Ik wil me richten op de invloed van technologie bij gebruik in het primaire proces. Hoe helpt het leerlingen bij het leren (of niet) en hoe helpt het leraren bij het lesgeven (of niet)?

Daartoe zal ik in het paper in ieder geval iets moeten zeggen over de volgende constructen: effectiviteit, leerprocessen, technologie en didactische inzet.

Wordt vervolgd dus. Tips en reacties zijn welkom.

(bron plaatje)

2 opmerkingen:

  1. Beste Remko,
    ik denk de stand van zaken zit ergens tussen ons beide lijsten.
    Ik vind jouw lijst prima, de vraag zijn een beetje de criteria die men gebruikt om het lijst te maken.

    Je gaat erg van de soot objecten en activiteiten uit wat vandaag in het klaslokaal gebruikt worden misschien moet wij dit breeder trekken, zo als in mijn categorie informatie in context.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor het reageren!
    Al realiseer ik me wel dat we nu onder de verkeerde post zitten... Je reactie gaat over de post waarin ik je blogpost noem over tablets in het onderwijs (voor de meekezers: http://witblauw.blogspot.nl/2013/11/marcus-specht-over-tablets-in-het.html)

    Mag ik vragen hoe je lijstje er uit zou zien als je hem nu zou maken?

    BeantwoordenVerwijderen