woensdag 11 september 2013

Organisaties bereiden zich steeds meer voor op #blendedlearning

In de vakantie bereikten mij twee berichten van verschillende leveranciers van webdiensten. Het eerste bericht was van de onderwijsnieuwsdienst en ging over Spons.
Het tweede bericht kwam via een mailtje van Amy van Edcanvas.

Beide diensten vertelden dat ze een verandering ondergingen. Edcanvas heeft zijn naam veranderd in Blendspace. En Spons verandert zichzelf van leverancier van online lessen over o.a. webdiensten naar een heus leerplatform dat gebruikt kan worden om blended learning vorm te kunnen geven.

Er is steeds meer aandacht voor blended learning. Mijn vrouw werkt in het hoger onderwijs en zij zijn druk bezig met de eerste stappen om modules blended te gaan aanbieden. En ook de master waar ik vorige week aan begonnen ben, is heel duidelijk blended opgezet.
Het idee is dat je een 'blend' (mix) opzet tussen online leren en face-to-face leren. Dat noem je blended learning.

Meer informatie over blended learning vind je o.a. op het blog van Wilfred Rubens. Zie bijvoorbeeld dit bericht. Hij onderscheidt diverse mixen bij blended learning:
- Veel gebruik van ICT tegenover weinig gebruik van ICT
- Asynchrone communicatie tegenover synchrone communicatie
- Zelfgestuurd leren tegenover gestuurd leren

Welke basisscholen denken al na over blended learning? Misschien is het zaak om eerst eens in kaart te brengen welke 'blend' je nu al toepast. Het rapport 'Classifying K-12 blended learning' (pdf) benoemt 4 verschillende modellen van blended learning, te weten:

1. Rotation model
Leerlingen doen op initiatief van leraar verschillende activiteiten, waarvan er minimaal één digitaal is. Deze activiteiten vinden plaats op school. Dit model is onderverdeeld in verschillende vormen. Daar ga ik nu niet op in.

2. Flex model
Bij dit model vindt vooral online leren plaats (maakt niet uit waar) en is er af en toe face-to-face ondersteuning als dat nodig (b)lijkt.

3. Self-Blend model
Bij dit model ligt het initiatief bij de leerlingen. Ze nemen deel aan 'modules' die vooral online zijn die ze zelf uitkiezen. Daarnaast hebben we wel gewoon les van leraren, maar dat gaat dan over andere vakken.

4. Enriched-Virtual model
Dit lijkt op het Self-Blend model, maar de online activiteiten en de face-to-face activiteiten vinden plaats binnen hetzelfde vak. Het maakt niet uit waar de leerling zijn online activiteiten doet.

Deze modellen kunnen je helpen om in kaart te brengen waar je nu staat. Waar past jouw school in?
De volgende stap zou zijn om te kijken waar je naar toe wilt.


(bron afbeelding)

3 opmerkingen:

  1. @remko er zijn niet alleen basisscholen die eraan denken maar het ook daadwerkelijk doen! en met succes!

    wij werken samen met stichtingen/scholen op basis van blended learning. Meer weten? neem gerust contact op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Marcel
    Iedere school die computers gebruikt in of naast de klas, is in principe al bezig met blended learning. Toch?
    Dus ja, vrijwel alle scholen doen er iets mee.
    Deze modellen geven wel richting aan je keuze, denk ik.

    Je opmerking 'meer weten' maakt me op zijn minst nieuwsgierig. 'wij' is in dit geval Innofun, denk ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier nog een mooi overzicht van artikelen over blended learning:
    http://gettingsmart.com/2013/09/120-top-articles-on-blended-learning/

    BeantwoordenVerwijderen