woensdag 4 september 2013

Letterprins valt tegen

Mijn zoon zit dit schooljaar in groep 3. Hij gaat dus leren lezen. Eigenlijk weet hij al hoe het werkt, maar de hele wereld heeft verteld dat hij in groep 3 leert lezen. Er zit nu in zijn hoofd dat hij niet (zelf) gaat lezen voordat hij dat geleerd heeft van een juf.
Prima. Voorlezen is ook leuk. (En over een tijdje mag hij mij toch echt voorlezen.. :-) )

Nieuwsgierig was ik dus toen ik het volgende bericht las via Onderwijsnieuwsdienst:
"Half augustus verschijnt Letterprins, een leesgame in app-vorm waarmee jonge lezers spelenderwijs hun woordkennis en leesprestaties kunnen verbeteren. In de leesgame is kennis verwerkt uit diverse onderzoeken naar leren lezen, gedaan door taalkundigen van de Radboud Universiteit Nijmegen." (lees verder.)

Het persbericht vind je hier, met onder andere deze beschrijving van de game:
"Letterprins is verdwaald en kan niet lezen. Het kind neemt de Letterprins mee op reis door samen te leren lezen, via letterherkenning, het oefenen van woordjes, woordenschat en begrijpend lezen. Zo kan de Letterprins zijn land met kasteel terugvinden. Na het behalen van een level (dat bestaat uit een serie opdrachten) verdient  het kind stickers en sterren en  verschijnt een videofragmentje van een ‘held’ of rolmodel (ouders/verzorgers, familieleden, vriendjes, leerkracht) met een persoonlijke boodschap. (Goed gedaan, Lars!!!)."

Omdat mijn zoon dus begint aan het proces van leren lezen in groep 3 en het mij leuk leek om voor hem een game te hebben die zijn 'leren lezen' zou kunnen ondersteunen, schafte ik de app aan. Op zijn zachtst gezegd heb ik wel wat verbeterpunten voor de app.

Verbeterpunt 1
De toelichting op de game die in het persbericht staat, staat een beetje verstopt in de app. Het zou mooi zijn als de app zelf de eerste keer de uitleg vanzelf toont. Het liefst door middel van audio gericht op het kind. Maar dat is niet zo. Je moet bij de instellingen op 'uitleg' klikken om een tekst te krijgen die tot de ouders is gericht. Tekstueel verschilt de tekst van de tekst in het persbericht, inhoudelijk een klein beetje.

Verbeterpunt 2
In de uitleg van de app staat een website genoemd, maar dat webadres blijkt na controle alleen geregistreerd en bevat geen website met informatie. Dat is jammer. Zorg dat die website werkt, of noem hem niet in de uitleg.

Verbeterpunt 3
Dit is misschien wel het belangrijkste verbeterpunt. Maak van de game een echte game. Want hoewel deze app ongetwijfeld bijdraagt aan de oefening van het lezen van woordenlijsten, vind ik niet dat je het een game mag noemen. Het zijn schoolse oefeningen waar een flinterdun verhaaltje om heen is gezet over een prins die de weg naar zijn kasteel kwijt is.

Misschien ben ik iets te kritisch. Maar er wordt in iTunes een prijs gevraagd van 3,59 euro. Dat vind ik voor deze 'game' vrij prijzig. Ouders kunnen dit geld besparen door te vragen of de school van hun kind een licentie voor het programma Flits heeft. Met dat programma worden (ongeveer) dezelfde oefeningen gedaan en stelt de leerkracht van het kind het niveau precies passend bij de stof op school in. Via de huiswerk-USBstick kun je je kind thuis ook laten oefenen met woordenlijsten. Maar dan gratis op de computer.

Als je apps zoekt om het leren lezen van je kind te ondersteunen kun je beter bij Zwijsen terecht. De nieuwe Letterlegger bijvoorbeeld.

Letterprins aanschaffen en zelf bekijken: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten