woensdag 18 september 2013

5 tools om de vergeetcurve te verslaan

figuur 1: basismodel vergeetcurve
Drie keer vijf minuten iets studeren, heeft meer effect op het geheugen dan 1 keer een kwartier. Dat is goed om te weten als je tafels moet leren. Of woordjes. Of topografie. Dat heet gespreide herhaling, of gespreid leren.
Hoe je daar via technologie gebruik van kunt maken volgt verderop.

Geheugenkaarten, flashcards
Er is een werkvorm met geheugenkaarten (in het Engels 'flashcards') die gebruik maakt van het gegeven van gespreid leren. Een manier om daarmee te werken, zal ik hieronder beschrijven.
Je maakt een set kaarten, met op iedere kaart een leeritem, bijvoorbeeld een tafelsom. Op de voorkant staat dan de som, op de achterkant het antwoord.
De items op die kaarten leer je in de eerste leersessie uit je hoofd. Daarvan onthoud je er gewoonlijk een aantal en -uiteraard- je vergeet er een aantal.

Goed en fout
In de tweede sessie begin je met het hele stapeltje te overhoren. Ieder goed antwoord gaat op een aparte stapel. En iedere kaart met een fout antwoord gaat op een andere stapel. Vervolgens heb je de stapel met de kaarten die je goed had, niet meer nodig. Het stapeltje met de foute antwoorden ga je in de tweede sessie opnieuw uit je hoofd leren.
Aan het begin van de derde sessie overhoor je jezelf weer. En dan leer je weer alleen verder met de foute antwoorden.
Zo ga je door totdat alle kaarten op zijn. Gevolg: je hebt de stof uit je hoofd geleerd.


Vergeetcurve
Nou bestaat er ook zoiets als een vergeetcurve. De theorie daarover zegt eigenlijk hoe langer je wacht, hoe meer je vergeet. Zie het plaatje hiernaast (bron).
Uiteindelijk zul je altijd wel iets onthouden van de leerstof, dus de lijn eindigt in vrijwel alle gevallen horizontaal en niet op nul. Hoe hoog de lijn eindigt, is per persoon verschillend.


Als je de stof zou leren via gespreid leren, beïnvloed je de vergeetcurve. Dat is weergegeven in het schema hiernaast. (bron)
De rode lijn is de oorspronkelijke vergeetcurve. De groene lijnen illustreren wat je onthoudt na een tweede, derde of vierde leersessie.
figuur 2: beïnvloeden van de vergeetcurve

Optimale spreiding
Men is er nog niet over uit wat de optimale spreiding zou zijn. Er wordt verondersteld dat je in eerste instantie kort op elkaar zou moeten leren, en daarna kan de tijd tussen de leersessies steeds langer worden. De optimale spreiding hangt waarschijnlijk af van factoren zoals (hoeveelheid) leerstof, duur van de leersessies, tijdstip van overhoren, en de persoon die wil leren.


Tot zover deze tekst die ik al eerder postte op dit blog (zie maart 2010)

Inmiddels ben ik op een aantal aanvullende tools geattendeerd waarmee je de techniek van gespreid leren kunt toepassen. Technologie kan er namelijk voor zorgen dat de zaken makkelijker gaan dan met gewone kaartjes. Een lijstje:

1. Evernote Peek
Dit is een app voor de iPad die handig gebruik maakt van de SmartCover. Dit heb je er dus ook voor nodig: een iPad met smartcover, een evernote account en leerstof. Om te zien hoe het werkt, verwijs ik naar onderstaand filmpje:


2. StudyBlue
Op het blog van Evernote vond ik een post over StudyBlue. StudyBlue is een dienst die je kunt gebruiken om Flashcards te maken en jezelf te overhoren. Je hebt er een account bij StudyBlue voor nodig. En dat account kun je eventueel koppelen aan je Evernote account. Voor meer informatie ga je naar StudyBlue of kijk je op hun youtubekanaal.

3. Classmint
Via het blog van Richard Byrne werd ik gewezen op Classmint. Deze online dienst onderscheidt zich volgens hem van andere flashcards diensten doordat ze de mogelijkheid bieden om je kaarten te laten voorlezen. Maar zoals André Manssen al opmerkte, zal dat wel niet voor het Nederlands gelden.

4. Cram
Ook van het blog van Richard Byrne komt de volgende suggestie: Cram. Deze tool werkt volledig online. Het maakt niet uit of je op een computer, of op een iPad (of andere tablet) gaat werken. Ik vind het een vrij prettige interface en de bediening is makkelijk. Ik heb niet geprobeerd zelf een set kaarten aan te maken, maar dat ziet er hier simpel uit.

5. Brainrush
Deze tool is misschien nog wel het meest gericht op leraren: Brainrush. Want waar de andere tools zich vooral richten op het leren van de leerling (of student zo je wilt), biedt deze dienst expliciet toegang tot een soort dashboard voor leraren. Via dit dashboard kunnen leraren activiteiten klaarzetten en de resultaten van de leerlingen monitoren. Er wordt gezegd dat ze dit platform willen uitbreiden naar een breder leerplatform. We zullen zien. Gespot via het blog van David Kapuler.

4 opmerkingen:

  1. Het is natuurlijk altijd goed om een rugzakje aan parate kennis bij je te hebben. Maar ik mis het antwoord op de vraag: waarom zou je bepaalde kennis extra lang moeten onthouden? Is dat om hogere cijfers te halen? Of heb je er later iets aan? Of gaat het om zoiets als geheugentraining? Moet ik weten waar Berlijn ligt als ik het in mijn Tomtom kan intypen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lex, fijn dat je reageert. Dat vind ik leuk.

    Inhoudelijk twijfel ik echter of je dit nu meent, of dat je probeert een dialoog op gang te brengen. Want er zullen, volgens mij, altijd zaken zijn die je blijvend wilt onthouden. Al is het alleen al om het feit dat het leuk is om dingen te weten. Gewoon om het weten.
    Of pleit jij voor onderwijs waarin iedereen altijd alles opzoekt en/of gebruik maakt van technologie om zelf lui te blijven. Zo zitten mensen toch niet in elkaar?

    Als je de lijn van jouw voorbeeld over de plaats Berlijn volgt, hoef je ook niet meer te leren lezen, bijvoorbeeld. Want de iPad kan het prima voorlezen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herman van Schie heeft Brainrush nader toegelicht. Om het voor mezelf makkelijk terugvindbaar te maken, plaats ik hier de link naar zijn blogpost.
    http://ict-idee.blogspot.nl/2013/10/172-brainrush-tool-voor-het-maken-van.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herman van Schie heeft ook een artikel over Drillster geschreven, een adaptieve leer- en toetstool die ook op basis van de vergeetcurve werkt. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat hiermee 10% hogere cijfers behaald worden in 40% minder studietijd (http://www.drillster.com/info/nl/onderzoek )

    Het artikel van Herman van Schie is te vinden op http://ict-idee.blogspot.nl/2012/11/138-makkelijk-leren-en-beter-onthouden.html .

    BeantwoordenVerwijderen