maandag 15 april 2013

Vragen bij samenwerkend leren

Samenwerkend leren is een werkvorm die in combinatie met technologie uitgevoerd kan worden. Ik heb daar nog wel vragen over.

In een presentatie van Wilfred Rubens op SlideShare heeft hij een dia opgenomen over het gebruik van deze werkvorm. Het plaatje laat zien dat er verschillende fases in het proces zijn die samen maken dat er gedeelde expertise wordt opgebouwd. De opeenvolgende fasen die onderscheiden worden, zijn:
1. context creëren
2. onderzoeksvragen formuleren
3. eigen theorieën of hypotheses bedenken
4. kritische evaluaties van theorieën of hypotheses
5. verdiepende info zoeken
6. dieperliggende vragen bedenken
7. nieuwe theorieën of hypotheses

In een volgende dia legt Wilfred ook uit wat de voordelen zijn van deze werkvorm:
- Schrijven bevordert opnieuw structureren en vormen van gedachten ("verdiepend leren")
- "Stille" deelnemers
- Inbreng deelnemers groter dan inbreng docenten
- Veel mogelijkheden voor kwalitatief goede feedback (bezinning op interventies)
- Bijdragen blijven zichtbaar (stimuleert zorgvuldigheid)

Bovenstaande informatie is terug te vinden op dia 40 en 42 van deze presentatie:



Gespot via: Innovatieve manieren van leren met ICT #nioc

Hoe je dit concreet handen en voeten geeft, is me nog niet helemaal duidelijk. Je zult op bepaalde momenten in je les bepaalde tools moeten inzetten. In ieder geval heb je een online plek nodig waar je de 'schrijfsels' van de leerlingen laat posten. En het ziet er naar uit dat het ook handig is om een feedbackmogelijkheid op die schrijfsels te hebben. Een blogplatform ligt dan voor de hand.

Een vraag die ik hier ook nog bij heb, is welk soort leerstof je hiermee precies kunt behandelen. Het lijkt me vooral geschikt voor leerdoelen waarbij meningsvorming, standpuntbepaling en elkaar overtuigen een rol spelen. Ook leerstof uit domeinen waarbij informatieverwerking een grote rol speelt, lijkt me geschikt.
Wie heeft concrete ervaringen met leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs met deze werkvorm waarbij er technologie wordt ingezet? Ik houd me aanbevolen.


Meer lezen
Onderzoeken iPad gebruik in het onderwijs
Zit tussen je leerlingen
Laat geen vingers opsteken

2 opmerkingen:

Wilfred Rubens zei

Dag Remko,

Meer informatie over deze aanpak vind je via: http://www.te-learning.nl/studiehuisart.pdf, http://www.te-learning.nl/owlcsclart.pdf en http://euro-cscl.org/itcole-brochure/
(het eerste artikel is wat concreter).
In het verleden zijn speciale elektronische leeromgevingen voor deze manier van werken ontwikkeld (Synergeia en FLE3). De interactie vindt vooral 'midden in' de afbeelding plaats. Elektronische leeromgevingen als Moodle of wiki's kunnen hiervoor ook worden gebruikt. Als een ELO erg hierarchisch is en weinig interactiemogelijkheden bevat, dan is het moeilijk om CSCL toe te passen.

Remko Boers zei

Dank voor je reactie.
Ik zal de genoemde bronnen zeker bekijken. In het volgende schooljaar gaan we in onze groepen 8 1 op 1 werken met tablets en daarbij willen we de didactische mogelijkheden uiteraard uitbuiten.
In dat kader ben ik nu dus allerlei ideeën en werkwijzen aan het verzamelen die daarin iets kunnen betekenen.
Samenwerkend leren is één van die werkwijzen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...