dinsdag 26 maart 2013

Bezoek aan Klas voor de Toekomst (@klasvdtoekomst)

Op 12 maart jl. organiseerde ik een ambassadeursbijeenkomst voor de ICT-ers van onze stichting. Ditmaal stond er onder andere een bezoek aan de Klas voor de Toekomst op het programma. Ik had daarover vooraf contact gehad met Dieter, die de middag een inleiding gaf.

De Klas voor de Toekomst bevindt zich in Capelle a/d IJssel. Het is onderdeel van een normale basisschool: OBS West. Een klein stukje dat ik van hun website plukte:

"In het schooljaar 2009/2010 zijn we gestart met de klas voor de toekomst. Een groot lokaal, ingericht met de meest vernieuwende leermiddelen, technische toepassingen, meubilair en materialen. Er wordt gewerkt in hoeken en groepen, waarbij het accent ligt op ontdekkend en ervaringsgericht leren. De leerlingen komen er door te doen achter dat leren leuk is! De leerkrachten doen ervaringen op met nieuwe didactische werkvormen en methodische aanpak, die ook toegepast kunnen worden in een traditionele klas."

Dé man achter Klas voor de Toekomst is Johan Hof. Hij verzorgde een presentatie voordat we actief aan de slag gingen met allerlei activiteiten die in het lokaal te doen zijn. In zijn presentatie ging hij in op de nieuwe mogelijkheden die de inzet van nieuwe technologie voor het onderwijs biedt. Hij noemde onder andere:
  • De inzet van stemkastjes
  • Digitaal leer- en volgsysteem
  • Presentations of learning (leerlingen presenteren aan anderen wat zij geleerd hebben)
  • Serieus Games (simulaties)
  • Varia en PowerPoint (op een slimme manier zijn Varia opdrachten gegeven met PowerPoint)
  • Gebruik van een green screen (voor opdrachten met foto en filmmateriaal)
Daarbij is het belangrijk dat leraren getraind worden in het gebruik van verschillende werkvormen. Hij had daar een heel lijstje van. Daar heb ik even een (ja, ik weet het: onleesbaar) fotootje van genomen:
(Klassikaal leren, zelfstandig leren, 3 niveau groepen leren, coöperatief leren, MI leren, zelfontdekkend leren, coachend leren, zelfstudie, e-learning, blended learning, intervisie, the hole in the wall learning, presentation of learning, applied learning, adult world connection learning, robot teaching, robot teacher)


In het lokaal waren dus allerlei activiteiten te doen. Achtereenvolgens heb ik de volgende dingen gedaan:

1. Een stopmotion filmpje gemaakt van legoridders in de zandtafel. Dit is een geschikte werkvorm om een bepaald verhaal uit de geschiedenis te laten naspelen door leerlingen.

2. De meerwaarde van een iBook ten opzichte van een gewone uitgave van een boek bekeken. Onze conclusie was dat je vooral interactiviteit kan toevoegen. Toch wordt er ook in het iBook formaat nog erg vanuit een traditioneel boek gedacht. Denk aan bladspiegels en opmaak.

3. Een route geprogrammeerd met een Lego Mindstorms apparaat. (Sluit mooi aan bij deze post.)

4. Het verschil tussen een 'echt' spel en hetzelfde spel als app. Wat doet dat met hoe snel je het spel onder de knie hebt? De app is veel sneller speelbaar omdat je niet eerst door allerlei handleidingen en spelregels heen hoeft. Je moet je wel aan de regels houden, want de app staat niet toe dat je regels vergeet, of omzeilt. Digitaal aanbieden heeft dus zo zijn voordelen.

5. Tafels oefenen terwijl je op de Wii een tennis spelletje speelt. Je kunt niet alles leuk vinden. De gedachte was dat je verbinding legt tussen twee hersenhelften of zoiets. Dus je moest twee dingen tegelijk doen. Terwijl je tenniste, kreeg je tafelopgaven voorgeschoteld (auditief) en daarop moest je dan antwoorden. Ik ben denk ik gewoon niet zo goed in multitasking...

6. PowerPoint maken over een geschiedkundig onderwerp. Er stond een half afgemaakte PowerPoint klaar. Het was een soort stripverhaal waarvan de tekstwolkjes ontbraken. De bedoeling was dat je informatie op internet over het onderwerp opzocht en dat op een (leuke) manier in je powerpointpresentatie verwerkte. Op zich leuk, maar de tijd was te kort om daar echt mee aan de slag te gaan, vond ik.

Verder waren er nog wat activiteiten waar ik niet aan toegekomen ben. Ik heb anderen bijvoorbeeld nog iets zien doen met een Safaritocht op de computer. Zag er ook leuk uit. Maar de tijd was op.

De manier van werken in de Klas voor de Toekomst deed mij een beetje denken aan de Ontdekhoek. Er waren heel veel dingen te doen. Veel was gewoonweg uitdagend of leuk om mee aan de slag te gaan. Ik kan me voorstellen dat leerlingen dit erg leuk vinden. Wat mij opviel is dat niet zozeer de techniek leidend is in de ideeën voor toekomstig onderwijs, maar wel de manier van werken en de ruimte (plaats en gelegenheid) die de leerlingen krijgen om zelf aan de slag te gaan met wat zij willen leren.

Ik kan iedereen aanbevelen om een keer naar de Klas voor de Toekomst te gaan.
Ik zou het niet eens een slecht idee vinden als je er ook met een klas leerlingen naar toe kunt gaan als een soort van excursie trouwens.


Meer lezen
Les in programmeren op de agenda van onderwijsland
Workshop Flipping the Classroom @Innofun
Windows in de Klas door Skool

Geen opmerkingen:

Een reactie posten