donderdag 14 februari 2013

Instructiefilmpjes rekenen bij Stimmit

"Wat is Stimmit?
Stimmit is een rekencommunity. De community is voor iedereen toegankelijk, maar is vooral gemaakt voor leerlingen en docenten uit het MBO en VMBO.
De bedoeling van Stimmit is eenvoudig: Leerlingen en leraren op een ongedwongen, leuke manier beter leren rekenen aan de hand van praktische voorbeelden, vragen en uitdagingen.
Stimmit is een Initiatief van IT-Workz, ROC West-Brabant en Het actieprogramma Maatschappelijke Sectoren & ICT."
(bron)

De website biedt een schat aan instructiefilmpjes over allerlei rekenonderwerpen. Collega's (ook in het basisonderwijs) die aan de slag willen met één of andere vorm van Flipping the Classroom zouden (in eerste instantie) van deze filmpjes gebruik kunnen maken. Bij Flipping the Classroom is het idee dat je sommige zaken die je voorheen klassikaal in de les deed, nu individueel laat doen. En aan andere dingen, die vroeger individueel (thuis) gingen, besteed je nu klassikaal aandacht.
De instructie kan namelijk ook heel goed individueel als je het van te voren opneemt en zorgt dat de leerlingen het individueel kunnen bekijken (thuis of in de klas). De snelle leerlingen zijn zo klaar met de instructie en houden tijd over om meer te leren. De langzamere leerlingen kunnen een bepaalde instructie herhalen of pauzeren waardoor ze de stof zich beter (in eigen tempo) kunnen eigen maken.
Voor die instructiefilmpjes kun je dus ook gebruik maken van Stimmit, dan hoef je ze niet zelf te maken.
Meer over flipping the classroom vind je op het blog van Frans Droog in bijvoorbeeld deze post.

Een aardigheidje om te vertellen is misschien wel dat ik op de NOT bij de stand van Innofun een workshop gewonnen heb over Flipping the Classroom. Halverwege maart gaat die workshop plaatsvinden. Ik heb er nu al zin in.

Stimmit had ik trouwens gespot via Trendmatcher.


Meer lezen
Flipping the Classroom, wat is dat?
Spellinginstructie van Zwijsen
E-learning via eigen scholenstichting?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten