dinsdag 26 februari 2013

Edmodo en tablets

Al een tijdje heb ik Edmodo in het vizier. Zoals velen van jullie zullen weten, is dat een online samenwerkingsomgeving die speciaal voor het onderwijs ontwikkeld is. Een soort Facebook, maar dan met een onderwijsfunctie.

Op de school in Heiloo waar mijn directeur en ik in oktober op bezoek zijn geweest om te kijken hoe daar iPads in de les worden gebruikt, kwam ik voor het eerst 'in het echt'  in aanraking met het platform. Wytze Niezen gebruikt het in zijn groep 8 om opdrachten klaar te zetten. Op die manier kunnen de (snelle) leerlingen vrij eenvoudig zelfstandig aan de slag. Ik vond het wel een slimme manier van het gebruik van Edmodo. Sinds die dag staat Edmodo dus op mijn lijstje om eens beter te bekijken.

Volgend schooljaar zijn we van plan om in de groepen 8 ook te gaan starten met een tabletproject. Bij ons waarschijnlijk geen iPads, maar Windows 8 tablets. We hebben een aantal voorwaarden geformuleerd waaraan bij de start van het project aan voldaan moet worden. Eén van de voorwaarden is dat de huidige gebruikte educatieve software moet kunnen draaien op de apparaten. En dan kom je dus snel uit bij Windows 8 tablets. Ons oog is vooralsnog gevallen op de Iconia Serie van Acer. Maar dat terzijde.
Het gaat erom dat we een tabletproject gaan doen. En daarbij is een online (afgeschermde) samenwerkingsomgeving wel handig om ook te gaan gebruiken. Edmodo is daar een kandidaat voor, wat mij betreft.

Binnenkort hebben we weer een ambassadeursdag met alle ICT-coördinatoren van de stichting. Ik heb (als organisator van die dagen) aan één van de deelnemers gevraagd om een workshop te geven over Edmodo. Zij heeft de omgeving inmiddels bekeken en ik ben benieuwd naar haar bevindingen.

Ondertussen spaar ik berichten die gaan over Edmodo in de dagelijkse praktijk. Voor nu wil ik er twee noemen:
Frans Droog heeft een uitgebreide blogpost geschreven over Edmodo. Daarin legt hij uit wat het is en dat het werkt.
En hier vind je nog een handleiding voor het gebruik van Edmodo.

De enige vraag waar ik nog wel antwoord op moet hebben, is of Edmodo voldoet aan regels die onze stichting stelt met betrekking tot privacy gevoelige informatie. Voordat we het platform kunnen gaan gebruiken, moet duidelijk zijn hoe Edmodo omgaat met die gegevens. En dat moet ik dus nog uitzoeken.

Meer lezen
Op bezoek bij iPadschool
Vooruitzien
Waar moet je op letten bij invoeren van tablets?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten