dinsdag 31 januari 2012

Voorspellingen van 100 jaar geleden

Een tweet van Alexander Klöpping een tijdje geleden luidde: "Heel vet @pvdp: Leuk, voorspellingen voor het jaar 2011 in een krant uit 1911: bit.ly/zA3c80"

Daar valt iets op af te dingen. Want de schrijver (John Elfreth Watkins Jr.) van het artikel heeft geleefd tot 1903. Dan lijkt het me stug dat hij in 1911 een artikel schreef.
Verder staat er dat het een artikel uit een krant is. Ik heb proberen na te zoeken wat het Ladies' Home Journal is en volgens Wikipedia is dat een vrouwenmagazine (dat overigens nog steeds bestaat).

Het neemt niet weg dat de voorspellingen die in het artikel genoemd worden leuk zijn om te lezen na ongeveer 100 jaar. Enkele voorbeelden:

zondag 29 januari 2012

Virtual Academy van Microsoft


Microsoft moet gedacht hebben: we geven het goede voorbeeld. Je kunt je via de Microsoft Virtual Academy zelf bijscholen in Microsoft cloudtechniek.

vrijdag 27 januari 2012

Woordenschat 2.0

In het Tijdschrift Taal, voor opleiders en onderwijsadviseurs (nr. 4 van 2011) schrijft Tjalling Brouwer een artikel met de titel woordenschat 2.0.

"Expliciet woordenschatonderwijs maakt anno 2011 deel uit van het aanbod in elke recente taalmethode. Ook in methouden voor de zaakvakken, technisch en begrijpend lezen is er aandacht voor woordenschat. In dit artikel wordt stilgestaan bij de ontwikkeling in het dneken over woordenschatonderwijs en bij de huidige stand van zaken. Op grond hiervan worden aanzetten gegeven voor de mogelijke inrichting van woordenschatonderwijs voor de (nabije) toekomst."

Volgens het stuk is er een aantal dingen aan te merken op het huidige woordenschatonderwijs:

donderdag 26 januari 2012

Kritiek op Apple


Apple zegt dat ze de studieboeken opnieuw hebben uitgevonden. Op 19 januari brachten ze nieuws over iBooks 2, Author en iTunes U. Behalve het jubelverhaal van Apple zelf, las ik hier en daar ook wat kritiek. Karin Winters gaf daarbij ook een snauw naar Kennisnet.

Op Netties.be stonden drie artikelen die de boel een beetje nuanceerden. In ieder geval de moeite van het lezen waard, vond ik.

1. iBooks
Lees vooral het hele artikel, maar hier alvast een klein stukje: "Er is trouwens nog een praktisch probleem met deze iBooks, zoals Business Insider (3) opmerkt. Een iBook zal ongeveer 1,5 tot 2 GB groot zijn. De goedkoopste iPad heeft 16 GB opslagruimte. Een student heeft een leerboek nodig voor elke cursus, vooral in de hogere graden. Zijn iPad zal nauwelijks voldoende ruimte hebben voor deze iBooks, plus de eigen muziek- en filmbestanden..."

dinsdag 24 januari 2012

Dierenzoeker.nl

"Je ziet iets. Een dier. Maar wat is het nou precies? Wat zie je daar krioelen in de kelder? Wat zie je daar spartelen in de sloot? Daar kun je achterkomen met de DierenZoeker. Een mobiele website, gemaakt door Het Klokhuis en Naturalis, waarop je dieren in en rond het huis kunt opzoeken. Je komt op eenvoudige wijze achter de naam van het beest en leert meer over zijn uiterlijk en gedrag."

Naturalis en Het Klokhuis introduceren determinatie website voor kinderen: www.dierenzoeker.nl
Lees hier het hele nieuwsbericht.

maandag 23 januari 2012

Cubelets: bouw je eigen robot van slimme blokjes

Van Cubelets kun je zelf je eigen robot bouwen. Het zijn slimme blokjes in de vorm van een dobbelsteen die je aan elkaar kunt klikken. Er zijn allerlei blokjes met verschillende eigenschappen. Grofweg zijn ze onder te verdelen in 3 groepen. Sensorblokjes, actieblokjes en rekenblokjes (waar de batterij ook inzit).

In het filmpje hieronder wordt het een en ander uitgelegd.

vrijdag 20 januari 2012

Je knut bteer lzeen dan je dknet.

Voor mnseen die gwoeon knnuen lzeen, is dzee tkset ook heel mkakleijk te lzeen. De turc is dat je de eretse en de ltsaate ltteer van elk wrood op zjin pelk laat saatn.

Maar er is meer. Ik las vandaag een post op het blog van BV Onderwijs: "Onze hersen passen zich snel aan, nu wij nog." Daarin is deze tekst te lezen:

woensdag 18 januari 2012

Gespot: Literatuurlijst Sociale media in het onderwijs


Op het blog van Erno Mijland zag ik onderstaande literatuurlijst voorbijkomen. Er stond verder geen toelichting bij hoe dat lijstje tot stand is gekomen. Nieuwsgierig maakte het me wel. Sommige publicaties kende ik al wel. Anderen niet.

Via de links die hij in zijn lijstje aangebracht heeft, klikte ik door naar het boek van Nicholas Carr (Het Ondiepe). En op die site aangekomen, was een preview van het boek te lezen. Ik denk dat ik dat boek maar eens ga lezen. (Heeft iemand hem toevallig nog op de plank liggen? :-) )
Bedankt voor de tips, Erno.

maandag 16 januari 2012

8x kritisch over het digibord

Op zijn blog maakt Peter te Riele duidelijk dat het digibord vaak niet ter meerwaarde wordt gebruikt. Sterker nog met duidelijke voorbeelden laat hij zien dat het soms een achteruitgang is. Hij heeft tot nu toe 8 voorbeelden gepost waarop hij (in mijn ogen) zinvolle kritiek uit. Zie zijn blogs van 15 januari of link door via de voorbeelden hieronder.

vrijdag 13 januari 2012

Inzamelen op school, goed voor wie?

Batterijen, papier, apparaten. Scholen kunnen gebruikte spullen inzamelen. Dat dient verschillende doelen.
- Je leert kinderen ermee zuinig te zijn op het milieu.
- De gebruikte spullen krijgen in sommige gevallen een tweede leven.
- De school kan zich er mee profileren.
- Goede doelen kunnen ermee gesteund worden.
- En het kan ook goed zijn voor de portemonnee van de school.

Op een website van Kennisnet zag ik een overzicht waar ik graag op wil wijzen. In dat overzicht worden de volgende zaken genoemd:

woensdag 11 januari 2012

Beloning via het digibord: ClassDojo


Wie kent het niet, een lijstje namen van leerlingen op het bord. En daarachter (of ervoor) sterretjes, zonnetjes, streepjes, plaatjes of verzin maar wat anders. Een leerling die goed zijn best doet, krijgt er een sterretje bij.
Als je dat als leraar consequent gebruikt, kan dat heel goed bijdragen om een sfeer van hard werken en "je best doen" te creëren.

Ook hier is een digibordtooltje voor.

maandag 9 januari 2012

Handige dienst: Tijdschriftenattendering

Ik denk dat iedere school wel bekend is (geweest) met het fenoneem van de leesmap. Tijdschriften die voor iedereen interessant (kunnen) zijn, worden dan verzameld in een verzamelmap met voorop een aftekenlijstje met de namen van de collega's. Als het je bekend voorkomt, weet je ook dat die mappen altijd ergens 'blijven hangen'. Een collega die hem te lang op zijn bureau laat liggen, omdat hij er nog naar wil kijken, of hem gewoon vergeten is door te geven. Resultaat is dan dat sommige collega's bepaalde informatie gewoon missen. En daar is iets aan te doen.

vrijdag 6 januari 2012

WitBlauw voorziet zich van nieuwe buttons

Vandaag heb ik wat aanpassingen aan mijn blog gedaan. Frequente bezoekers zal het wel opvallen. Bovenin heb ik knoppen toegevoegd van de sociale netwerken of web 2.0 diensten waar ik gebruik van maak. Zo hoop ik de vind- en volgbaarheid van dit blog te verhogen.

Het is de bedoeling dat de buttons ook onderaan ieder bericht verschijnen. Te beginnen met dit bericht. (Dit is meteen een test.)

Verder heb ik ook wat aanpassingen gemaakt in de manier waarop de feed verschijnt. Alles wat

donderdag 5 januari 2012

Rekenen op het digibord met zOEFi

Iedere dag 10 minuten werken aan de basisvaardigheden van rekenen.
"zOEFi, levert dagelijkse, klassikale rekenoefeningen voor alle leerlingen van 4 tot en met 14 jaar. Elke dag 10 minuten oefenen verstevigt de rekenbasis en zorgt voor parate kennis en vaardigheid. De zOEFi-oefeningen verschijnen online op het digibord. Alle leerlingen kunnen meedoen. zOEFi is een project van het Freudenthal Instituut dat met steun van OC&W wordt uitgevoerd." (bron)

Op leraar24 is onderstaand filmpje te zien. Het filmpje is vrij lang, maar als je het uitkijkt, zie je wel verschillende voorbeelden van activiteiten voorbij komen.


Als het filmpje niet werkt: directe link

Op de website waar informatie over zOEFi te vinden is, is te lezen dat vooralsnog voor de groepen 7 en 8 materiaal beschikbaar is. Een school kan een jaarabonnement afsluiten waarna je via een inlogcode onbeperkte toegang krijgt ongeacht het aantal groepen. Kosten: 200 euro per jaar.
Het moet gezegd worden, de activiteiten die ik bekeken heb, vind ik goed aansluiten bij wat je met een klas binnen een rekenles moet kunnen doen.

Verder is overigens ook te lezen waarom het zOEFi heet.
"zOEFi staat voor Nationale Oefenimpuls. Strikt genomen zou de naam dus nOEFi moeten zijn. Maar dat klinkt wat suf. Door de letter N te draaien ontstond zOEFi. De laatste twee letters – Fi – verwijzen naar het Freudenthal Instituut dat de opdracht van de staatssecretaris kreeg om dit oefenmateriaal te ontwikkelen."

Verder lezen
Volgens Bartjens 'met zOEFi bouwen aan de basis' (pdf)

Meer lezen op dit blog
Tafels dreunen met 9-box.net
Zoeken naar getallenlijn voor digibord
Getalinstinct en rekenen

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?

dinsdag 3 januari 2012

Nog even over Sociale netwerken... :-)

Op DutchCowboys werd melding gemaakt van onderstaand diagram, dat weer gevonden was bij The Ministry of Humor.
Ik vind het een aardige toevoeging aan de publieke discussie dat we in het onderwijs iets met Sociale media moeten. (Zie lenteinhetonderwijs.nl)


Ik begrijp ook meteen waarom ik geen account heb van Foursquare en Facebook. Ik kom zelden in bars en ik ben niet verslaafd aan 'likes'. :-)


Meer lezen
Sociale netwerken
Social media count
WitBlauw ook via Twitter te volgen

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?

maandag 2 januari 2012

Squla, de moeite waard?

Nadat ik begin november een blogpost schreef over Squla, kreeg ik twee dagen later het aanbod van een redacteur van Squla om de omgeving zelf eens uit te proberen. Dat heb ik een avondje gedaan en daarom besteed ik er nogmaals een blogpost aan.

Om een beeld te vormen eerst dit filmpje:


Wat vind ik sterk aan Squla?

Beloningen. Het is duidelijk een omgeving met een aantal game invloeden. Dat zie je vooral terug in de beloningen die verdiend kunnen worden. Zoals in veel spellen, zijn er twee soorten beloningen te verdienen. Je kunt Squla points verdienen en Experience points.
De Squla points kun je (als je er genoeg hebt) omzetten naar Platinum points. En van die Platinum points kun je dan vervolgens echte 'goederen' kopen in een bijbehorende winkel. Je moet daar wel echt veel voor gespeeld hebben, voordat je genoeg Platinum points hebt verzameld. Maar het idee is erg sympathiek.
De Experience points bepalen in welke level je komt, maar het is mij niet echt duidelijk geworden wat je daar dan precies mee kan.

Prijzenkast. Verder zijn er naast deze points allerlei prijzen in een prijzenkast te winnen. Het aardige van die prijzen is dat je ook prijzen kunt winnen als je juist niet goed presteert op de onderdelen van de spellen. Dus iemand die alles alleen maar goed doet, krijgt niet alle prijzen. En iemand die vaak iets verkeerd doet, verdient dus ook gewoon prijzen. Dat vind ik een beetje vergelijkbaar met de spekkies van Meester Jaap. (Voor degenen die die boeken kennen, herkenbaar misschien.)

Sociaal spel. Je speelt het spel niet uitsluitend alleen, maar kunt het ook opnemen tegen anderen. Door de zoekfunctie in het systeem kun je snel klasgenoten vinden. Als er klasgenoten aanwezig zijn, heeft dit in mijn ogen meerwaarde.

Leerstof. Er is ruim aandacht voor de leerstof die beschikbaar is in de omgeving. Niet alleen taal en rekenen zijn vertegenwoordigd, maar ook voor vakken als topografie, geschiedenis en natuuronderwijs zijn quizvragen aanwezig. Bij iedere gespeelde vraag wordt ook weer een weetje gegeven, zodat je meer leert dan alleen die vraag.

Differentiatie. Je geeft in je profiel aan in welke groep je zit en daar zijn dan de spellen en vragen op aangepast. Als je nu een goed of juist minder presterende leerling bent, kun je in je profiel aangeven dat je vragen uit een andere groep wilt spelen. Daarmee kan het uitdagend en leerzaam blijven voor iedereen.


Wat vind ik minder sterk aan Squla?

Veel van hetzelfde. Dat klinkt misschien een beetje raar als je bovenstaande leest, want er is aandacht voor verschillende spelletjes en veel vakgebieden en niveaus. Maar uiteindelijk komen alle spellen op hetzelfde neer. Het zijn quizvragen. Kinderen die niet van triviantachtige spelletjes houden, vinden dit ook absoluut niet leuk, denk ik.
De spelletjes over topografie zouden volgens mij ook prima via een kaart gespeeld kunnen worden. En rond geschiedenis zou meer gedaan kunnen worden met tijdlijnen, die bijvoorbeeld goed gesleept moeten worden.

Voorleesfunctie ontbreekt. Kinderen die moeite hebben met de Nederlandse taal of gewoon met lezen an sich worden in deze omgeving niet gekend. Of ik heb de voorleesfunctie gemist.

Rapport bijwerken duurt lang. Voor ieder profiel wordt een rapport bijgehouden waarin de kinderen hun 'cijfers' voor de verschillende vakken kunnen zien. Maar het systeem geeft aan dat het bijwerken van de gegevens in je rapport tot wel een uur kan duren. Ik denk dat kinderen sneller hun overzichten willen zien.

Wat is de rol van cito?
Verder heb ik nog navraag gedaan naar de rol van Cito. Dit is het antwoord dat ik kreeg:
"Squla heeft een partnerschap met Cito gesloten, wat inhoudt dat Cito gebruikte vragen aan ons levert. Deze vragen plaatsen wij, zonder ze aan te passen, in onze Cito-module. Squla verzorgt wel zelf de wistjedatjes, die de kinderen na iedere gespeelde vraag te lezen krijgen.
Cito optimaliseert haar vragendatabank niet aan de hand van onze vragen. Wel hebben de onderwijsspecialisten uit de Squla-redactie een training bij Cito gevolgd.
Voor veel ouders van groep 8-leerlingen die vorig jaar lid zijn geworden is het keurmerk 'Cito' van belang geweest bij de keuze voor Squla. Inmiddels hebben wij ons aanbod dusdanig verbreed (groep 4,5, brugklas) dat Cito niet meer een dusdanig zwaarwegend argument voor aanschaf is."


Conclusie
Squla is een omgeving waar goed over is nagedacht. Ze laten zien dat ze de omgeving blijven ontwikkelen. Voor kinderen die van quizvragenspelletjes houden is dit een erg goede en veilige omgeving om uren plezier van te hebben. En het is nog leerzaam ook. De moeite waard dus.

Andere artikelen over Squla
DutchCowboys.nl: Vijf gouden regels voor het commercieel aanbieden van online
ICT&Onderwijs BLOG: De vijf gouden regels van Squla
ICT&Onderwijs BLOG: Leuker leren met Squla

Meer lezen op dit blog
Squla: bobo of khan academy
Digschrijven: juf-in-a-box
En hoe is het nou met... Sifteo

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?