woensdag 5 december 2012

Nearpod maakt werken met iPads in de klas makkelijk

Nearpod is een app in het iOS ecosysteem die speciaal ontworpen is voor gebruik in het onderwijs. Kort door de bocht zorgt het ervoor dat de iPad van de leraar gevolgd wordt door de iOS-devices (iPod, iPad, iPhone) van leerlingen. Je maakt als leraar een les waarin slides, polls, websites en quizzes aangemaakt kunnen worden. En tijdens de les bepaal je als leraar wat er op het scherm van de leerling verschijnt. Van de polls krijg je op je eigen scherm meteen een overzicht van de gegeven antwoorden. Die functionaliteit geeft (mits goed ingezet) dus veel informatie over of de leerlingen de leerstof snappen.
Het grappige is dat die leerling niet per se in dezelfde fysieke ruimte hoeft te zijn. Maar normaal gesproken ga je daar, denk ik, wel vanuit bij het gebruik hiervan.

Ik heb het zelf even thuis zitten testen met mijn iPad en iPhone. De iPad was het leidende device en de app op de iPhone volgde de iPad. Het is bijzonder om te zien dat je via de iPad kunt bepalen wat er op de iPhone gebeurt. Het is alsof je met een veeg over je scherm de bladzijdes van alle werkboeken van de leerlingen omslaat.

De lessen worden overigens gemaakt via een gewone pc. Online maak je die lessen aan. In diezelfde online omgeving komen de resultaten van de polls en quizzes ook te staan.
Het kost even tijd om de lessen te maken, maar dan werkt het, denk ik, wel prettig.

Het zou helemaal mooi zijn als dit crossplatform gaat werken, zodat je er met Android of straks W8-devices ook mee kan werken. Want dat kan volgens mij nog niet.

Je kunt als individuele leraar een account aanmaken en er dan je ding mee doen. En er bestaat ook een omgeving voor scholen. Wat daar nou precies het voordeel van is, is me niet duidelijk.

Op Twitter vroeg ik @Wytzeniezen of hij al ervaring had met deze app. Ik vroeg het hem omdat hij in zijn groep 8 met iPads werkt. (Zie voor een verslag van een bezoekje aan hem deze blogpost.) Dat leverde dit gesprekje op:
(klikken voor grotere versie)

Zijn er toevallig meer lezers van dit blog met praktijkervaring met deze app? Ik hoor het graag.


Meer lezen
Kniestuk 2.0
Evernote helpt organiseren
AppWijzer bij Alles Telt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten