vrijdag 21 december 2012

ICT leerlijn vertoont gelijkenis met leerlijn bewegingsonderwijs

Bij het opruimen van oude spulletjes in een kast in de rommelkamer, kwam ik zowel een paar documenten met een opzet van een ICT leerlijn, alswel mijn didactiekboeken van bewegingsonderwijs. En toen viel me iets op.

Bij het samenstellen van een leerlijn voor beide 'vakken' kom je volgens mij dezelfde uitdagingen tegen:
1. Je hebt te maken met allerlei subdomeinen (betekenisgebieden) die elkaar beïnvloeden.
2. Je hebt bij iedere leeftijdsgroep te maken met grote verschillen in vaardigheden van leerlingen.
3. Je kunt er niet van uit gaan dat de leerlingen in deze vakken het meeste leren op school. In tegenstelling tot bijvoorbeeld onderwijs in taal en rekenen.
4. Het opdoen en bezitten van kennis en vaardigheden bij zowel gym als ict heeft ongeveer dezelfde sociaal-emotionele betekenis in de zin van 'het erbij horen' en 'stoer zijn'.

Deze gedachte laat me momenteel niet los. Ik heb al in de boeken gezeten om te kijken of ik daaruit een opzet kan maken voor een ict leerlijn opgedeeld in betekenisgebieden zoals ik dat gedurende mijn opleiding op de pabo voor bewegingsonderwijs ook geleerd heb. Maar dat valt niet mee.

In een latere blogpost zal ik terugkomen op hoe die indeling bij bewegingsonderwijs werkt en waarom ik denk dat dat voor een ict leerlijn ook een werkbaar model zou zijn.
Wat volgens mij in ieder geval zinloos is, is zaken in een ict leerlijn opnemen als: 'de leerling kan een muis bedienen' en 'de leerling kan tekst dikgedrukt maken'.
Een ict leerlijn moet niet verworden tot een knoppencursus voor een specifiek pakket, zoals Office.
Maar hoe dan wel?


(bron plaatje)

Meer lezen
Informatievaardigheden voor leraren
Drie webteams in je klas
Filterbubbles niet gewenst

3 opmerkingen:

  1. Benieuwd naar jouw gedachten hierover!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook zeer benieuwd naar de volgende blogpost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Michel en Elle
    De tweede blogpost hierover staat nu online. Zie ICT leerlijn deel 2

    Ik denk dat ik volgende week een voorbeeld post over hoe dat er bij ICT lessen uit zou moeten zien.

    Meedenken is welkom.

    BeantwoordenVerwijderen