maandag 31 december 2012

Hink Stap Sprong... op naar 2013

Karin Winters deed vlak voor Kerst een oproep aan edubloggers:
Schrijf een blogpost waarin je terugkijkt op 2012 en vooruitkijkt naar 2013. Als je in de titel Hink-stap-sprong opneemt, dan verzamel ik ze op edubloggers.nl …zo kun je ook je wensen delen.

Nou bij deze dus mijn bijdrage.

Net zoals Karin hebben wij dit jaar geen kerstkaarten verstuurd. Niet omdat ik de mensen om mij heen geen fijne kerst of een gelukkig nieuwjaar gun - integendeel -, maar ik vind kerstkaarten versturen eigenlijk een rare traditie. Jaren geleden hebben wij (mijn vrouw en ik) al besloten om er niet meer aan mee te doen.
Maar zoals gezegd gun ik ieder zijn feestje en geluk. En zo ook met Kerst en Oud-en-Nieuw. Vier het vooral zoals je het zelf wilt. Met of zonder kerstkaarten. Al mijn lezers wens ik (met terugwerkende kracht) een fijne kerst en een mooi nieuwjaar.

Terugkijkend op 2012 kan ik zeggen dat het blogsgewijs een goed jaar is geweest. Begin 2012 sprak ik het voornemen uit om op regelmatiger basis te bloggen. (Redenen waarom je zou moeten bloggen, vind je trouwens bij Frans Droog). Ik begon met #omdedagbloggen, geïnspireerd op #iederedagbloggen. Een tijdje later kwam ik erachter dat wat meer wekelijkse regelmaat voor mij wenselijker was om het vol te houden. Inmiddels lukt het mij al een behoorlijke tijd om 3 berichten per week te plaatsen. Meestal op maandag, dinsdag en woensdag.

In de zomer van 2012 heb ik voor het eerst in mijn 'blogcarrière' een zomerstop ingelast. Dat is mij uitstekend bevallen en dat ga ik dit jaar waarschijnlijk ook weer doen. Even helemaal los komen van de stroom aan berichten die ik de rest van het jaar over me laat uitstorten. Het is een mooi moment van bezinning en (digitale) heroriëntatie geweest.

Verder is 2012 ook het jaar gebleken waarin ik een slimme telefoon met tastscherm ging gebruiken. Dat werd voor mij een motor voor een efficiëntere werkwijze rondom taken die zowel thuis, als werkgewijs op mijn lijstje stonden. Daarin speelt Evernote een grote rol. Ook het feit dat ik een centrale plaats had voor mijn digitale agenda's en mailboxen maakte deze telefoon tot een handige dagelijks gebruikte tool.

En nu 2013. De wereld is toch niet vergaan en we krijgen gewoon weer een nieuw jaar cadeau. ;-)
Ik hou niet zo van goede voornemens. Wel van plannen. Plannen zat. Nadenken over de gewenstheid van uitvoering is bij mij altijd het meeste werk. Het bloggen ga ik doorzetten. Daar is geen discussie over mogelijk. Ik heb niet voor niets de layout opgefrist. Dat doe je niet als je bijna gaat stoppen. Bloggen helpt professionaliseren, is leuk en voelt zinvol om te doen.

Werkgewijs valt er komend jaar ook genoeg te beleven. Op de Ontmoeting wordt de nieuwbouw van de school rond de herfstvakantie voltooid. Rondom die nieuwbouw moeten allerlei ict keuzes gemaakt en begeleid worden.
Op de Oosterlee verwacht ik iets met tablets en de lerende organisatie te gaan doen. Bovenschools liggen er dossiers rond het gebruik van (1) het intranet, (2) informatiebeveiliging en de omgang met privacy gevoelige gegevens en (3) het verder ontwikkelen van de ambassadeursgroep die we afgelopen jaar zelfstandig (zonder Kennisnet) doorgezet hebben.

Tenslotte heb ik thuis een vrouw en kinderen die ook volop in beweging zijn. De oudste gaat na de zomervakantie naar groep 3. De vraag is nog even of hij voor of na die zomervakantie leert lezen. En welk effect dat heeft op zijn jongere zusje die ook alles wil kunnen wat hij kan. Er zit voor beide kinderen zwemles aan te komen. En mijn vrouw heeft zich gestort op een (semi-)Paleo leefwijze waarover ze ook serieus blogt. En ik moet eerlijk bekennen dat dat aan mij trekt.

Kortom, in 2013 zal ik me niet vervelen.


(bron plaatje)

Meer lezen
Kniestuk 2.0
Ik ben een Edublogger
Oneliners

Geen opmerkingen:

Een reactie posten