woensdag 28 november 2012

Competentiemodel mediawijsheid

Het is week van de mediawijsheid. Veel scholen zijn daarmee aan de slag gegaan deze week. Een lesgevende vriend van mij merkte van de week nog op dat het best een beetje raar gepland is om zo'n week te organiseren in de week voor Sinterklaas. Als je zeker wilt weten dat het ondersneeuwt in al het pepernoten-geweld, zit je in deze week gebakken, zullen we maar zeggen. Maar het is dan ook vast geen leraar in het basisonderwijs geweest die over die planning ging. :-)

Al met al wil ik hier toch even aandacht besteden aan deze week van de mediawijsheid. En daarom leek het me goed om even melding te maken van het competentiemodel mediawijsheid. Dat model gaat uit van tien competenties die verdeeld worden over vier competentiegroepen.

Begrip (passief)
- Inzicht hebben in de medialisering van de samenleving
- Begrijpen hoe media gemaakt wordt
- Zien hoe media de werkelijkheid kleuren

Gebruik (actief)
- Apparaten, software en toepassingen gebruiken
- Oriënteren binnen media-omgevingen

Communicatie (interactief)
- Informatie vinden en verwerken
- Content creëren
- Participeren in sociale netwerken

Strategie (effectief)
- Reflecteren op het eigen mediagebruik
- Doelen realiseren met media

Dit model zou dan moeten helpen om
- mediawijsheidproducten en -diensten te ontwikkelen.
- het aanbod inzichtelijk maken.
- (eenvoudige) meetinstrumenten vorm te geven.

Je kunt in ieder geval met behulp van dit model je eigen mediawijsheid eens tegen het licht houden. Onderstaand document waarin de verschillende niveaus worden toegelicht, is daarbij handig.

Meer informatie vind je via Kennisnet of Mediawijzer.net.
Hieronder de links naar de volgende pdf downloads:
- Competentiemodel: 10 mediawijsheidcompetenties
- Competentiemodel en toelichting
- Competentieniveaus


Gespot via een blogpost van Margreet van den Berg

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...