vrijdag 26 oktober 2012

Gamification principes gebruiken via wiki van ICT Magic

Gamification is een term die steeds vaker valt en er worden verwoede pogingen gedaan om succesvolle toepassingen in het onderwijs te bedenken. Voorbeelden van toepassingen die daar gebruik van maken zijn: Squla en Rekentuin.
Gamification draait erom dat uitgangspunten voor het ontwerpen van spelletjes worden gebruikt om niet-spelsituaties aantrekkelijker en uitdagender te maken. Op Gamification.org is heel veel achtergrond informatie te vinden over dit onderwerp.

Zij hebben ondermeer een lijstje gemaakt waarin een aantal van de meest gebruikte technieken opgesomd en uitgelegd worden. De genoemde technieken zijn:
- achievements / badges
- levels
- leaderboards
- progress bars
- activity feeds
- avatars
- real-time feedback
- virtual currency
- gifting
- challenges and quests
- trophy case
- embedding small mini games within other activities.

Als je meer wilt weten, kijk je hier (iets naar beneden scrollen op de pagina waar je uit komt).

Ik werd nieuwsgierig naar meer info over gamification omdat ik via-via terecht was gekomen op de wiki van ICT Magic. Op die wiki staan vele tools overzichtelijk op een rijtje. En sommige van die tools zijn te gebruiken als je in je klas aan de slag wilt met gamification. Kijk bijvoorbeeld op de bladzijde over klassenmanagement, waar onder andere een verwijzing naar Classbadges staat.
Of neem een kijkje op de pagina met ICT & Webtools, waar een overzicht staat van Game buildertools.

Op 31 oktober organiseert Kennisnet overigens een sessie op De Verdieping over gamification, waar deelnemers zelf aan de slag gaan met het bedenken van gamificationconcepten voor hun eigen onderwijspraktijk.


(bron plaatje: ictcreatief.nl)

Meer lezen
6 experts basisonderwijs en ICT (om te vinden en te volgen)
3 manieren waarop technologie het onderwijs ontwricht
Blended Learning, wat is dat?

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...