donderdag 4 oktober 2012

Begeleide toegang op de iPad

Een van de nieuwe toevoegingen aan iOS 6, is de functie van begeleide toegang. Apple introduceert het als een feature voor kinderen met bijvoorbeeld autisme. Maar daarna weten ze er leuk aan toe te voegen dat het voor het onderwijs ook handig kan zijn.



Hoe in te stellen?

Je gaat naar instellingen > algmeen > toegankelijkheid


Kies voor begeleide toegang


En daar zet je begeleide toegang aan. Je stelt een code in en er staat ook beschreven hoe dat dan werkt.



Moeten we hier als onderwijsmensen nu blij mee zijn?
Die vraag vind ik lastig om te beantwoorden. De iPad is een sterk concept. Maar het is volgens mij ook vooral bedoeld als persoonlijk apparaat. De iPad is bij uitstek geschikt als apparaat dat van de leerling zelf is; net als een schrift. Wie dat schrift of dat apparaat betaalt is van ondergeschikt belang.

Als je in een klas een paar iPads tot je beschikking hebt, - en dat is de realiteit in het meest gunstige geval - dan kun je er niet onderuit om het apparaat met meerdere personen te delen. En dan kan het een uitkomst zijn om bepaalde zaken technisch op slot te zetten.
Maar als je het op deze manier in de klas wilt gaan inzetten, werkt dat alleen als dat (hooguit) bij sommige kinderen noodzakelijk is. Als je begeleide toegang bij ieder kind afzonderlijk zou moeten gaan instellen, kost het je - denk ik - wel teveel aandacht en tijd om alle kinderen aan het werk te krijgen.

De pc-werkplekken op basisscholen zijn niet voor niets zo ingericht dat leerlingen beperkte rechten hebben. We weten allemaal wat er gebeurt als je die rechten niet instelt. En in essentie is dat natuurlijk het geval als je een iPad gebruikt.

Aan de ene kant fijn dat je nu enigszins kunt bepalen wat er op de iPad wel of niet geopend kan worden. Aan de andere kant vind ik dat het niet ver genoeg gaat.

Wie heeft andere ervaringen?


Meer lezen
Twee alternatieven voor de iPad op school?
Tweede scherm in de klas
iPeuters

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten