maandag 3 september 2012

Kritiek op computergebruik leidt tot adviezen voor spelen

Op de website Alliance for Childhood vinden we kritiek op computergebruik bij (jonge) kinderen. De makers van de site wijzen op de (mislukte) invoering van radio, dia projector, tv, tape recorders en nu internet en computers.

In een rapport uit 1999 (ja, dat is oud..) stellen zij zichzelf ondermeer de volgende vragen:
- Do computers really motivate children
to learn faster and better?
- Do computers really “connect” children
to the world?

Zij dachten toen (en nu nog steeds) dat de inzet van computers niet brengt wat kinderen nodig hebben. Ze pleiten voor minder beeldschermtijd, meer spel en sterkere banden met belangrijke volwassenen.

Ik vind veel zaken uit het rapport nogal overdreven overkomen en het lijkt geschreven vanuit een angst voor het nieuwe.
Maar gek genoeg pas ik hun adviezen in de opvoeding van mijn kinderen wel zoveel mogelijk toe.
Zij geven de volgende aanbevelingen om bij je kinderen het spelen te stimuleren:

1. Verminder beeldschermtijd.
Onze iPad wordt sporadisch door onze kinderen gebruikt, hooguit een keer in de week max een half uur.
TV kijken gebeurt bij ons alleen vanaf 5 uur totdat we gaan eten.
Mijn zoon heeft een laptop op zijn kamer die hij zelf kan bedienen. Hij doet dat hooguit 2x per maand, denk ik.
Ik ben vanaf de geboorte van de kinderen altijd bewust omgegaan met de beeldschermtijd.

2. Maak de dagschema's ruimer, zorg voor vrije tijd om te spelen.
Mijn vrouw en ik werken nooit (nouja, bijna nooit..) tegelijk. Er is altijd iemand thuis. We eten samen, nemen de tijd voor 'naar bed breng'-rituelen en de agenda's van de kinderen bevatten vrijwel nooit twee dagen achter elkaar afspraken.

3. Kies simpel speelgoed.
Het speelgoed waar bij ons het meeste mee gespeeld wordt, is momenteel Lego. Daar wordt van alles mee gebouwd. Maar in het standaardpakket zit verder, stoepkrijt, emmer met water en een oude kwast, kleurpotloden, schaar en knutselpapier, verkleedkleren en een bak met auto's en wegdelen.

4. Moedig buitenspelen aan.
We moedigen wat aan, maar hier schijnt de aard van het beestje toch echt wel mee te spelen. De zoon blijft liever binnen. De dochter speelt net zo lief buiten als binnen.
In dit kader is een natuurspeeltuin erg leuk om te doen. Een voorbeeld daarvan is de natuurspeeltuin op het eiland Tiengemeten. Daar zijn we deze zomer geweest en dan vindt zelfs onze binnenspeler buitenspelen leuk.

5. Breng de kunst van het echte werk terug.
Daar bedoelen ze mee dat het voor kinderen goed is om mee te doen met de huishoudelijke klusjes die ze aankunnen. Was opvouwen, kamer opruimen, plantjes verpotten, badkamer schoonmaken, tafeldekken en afruimen, tuin vegen. Er zijn genoeg klusjes die ze leuk vinden en zinvol zijn. De strekking ervan is dat die aanzet tot spel.
Dus tijdens het was opruimen verandert het wasrek in een kasteel. Of tijdens het tafeldekken verandert de stoel in een boot.


Tja, en zo leidt een website die kritiek uit op computergebruik tot adviezen om het spelen te bevorderen. :-)


Meer lezen
Minder is meer
Belemmeringen gebruik ICT in het onderwijs
8x kritisch over het digibord

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...