woensdag 23 mei 2012

Waar regel ik een digitaal rapport?

Op de scholenlijst werd een tijdje geleden een vraag geplaatst over de ervaringen met digitale rapporten. Die vraag (met de antwoorden) is hier terug te vinden.

Naar aanleiding daarvan heb ik voor mezelf even een overzichtje gemaakt van de systemen die daar als antwoorden genoemd werden. Het leek me zinnig om die ook op dit blog te plaatsen, zodat anderen ook van dat overzicht gebruik kunnen maken.

Hieronder in willekeurige volgorde:
- Doelpunt
Vlaamse site. Het programma is een windowsinstallatie (standalone) en het ziet eruit alsof het al heel lang bestaat. Meer info op hun site.
- Purpel3
Ook dit is een windowsinstallatie. (Standalone, voor zover ik het kan beoordelen.) Het rapport is volledig naar eigen wens in te richten en daarna bedoeld om af te drukken.
- Dirapa. Link lijkt dood te zijn. De site van de makers is wel benaderbaar. Ik weet niet of dit systeem nog beschikbaar is. Ik ken het ook verder niet.
Schoolrapport.nl
Dit pakket maakt gebruik van een netwerkinstallatie. Het is te bestellen via APS IT-diensten. Binnen de Skool en Klas.nu omgevingen is het pakket makkelijk te installeren. Het rapport kan volledig naar eigen wens ingericht worden.
- Rapport4U
Bij dit pakket is geen installatie vereist. Er wordt ingelogd via de browser. Ook dit rapport is volledig naar eigen wens in te richten.
Digirapport
Een aantal scholenlijsters hebben de koppen bij elkaar gestoken en dit format ontwikkeld. Het gaat uit van het gebruik van Excel.

Verder bieden de twee grootste aanbieders van leerlingvolgsystemen ook modules aan waarmee digitale rapporten te maken zijn.
Rovict met Esis Schoolrapport
Topicus met ParnasSys

Ik heb bij dit overzicht geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn. Prijsinformatie heb ik bewust niet vermeld. Dat is (a) voor sommige pakketten moeilijk te vinden, (b) moeilijk te vergelijken omdat veel factoren een rol spelen in een prijsvergelijking en (c) de prijzen toch steeds veranderen.


Meer lezen
Test- en toetsscore liniaal, handig hulpmiddel
Woordenschat 2.0
Rekenen op het digibord met zOEFi

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

6 opmerkingen:

  1. Grappig nieuw vogelsoort:
    scholenlijsters

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja mooi he...
    Veel van hen zijn inmiddels ook vaak aan het tweeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je vergeet er 1 easyrapport ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Niels
    Dank voor de aanvulling. Jullie site ziet er overzichtelijk uit.
    Mijn voorkeur voor een rapportsysteem gaat uit naar een gekoppeld aan een lvs. Dan worden mutaties in het leerlingbestand meteen doorgevoerd in het rapportsysteem. Dat scheelt weer wat administratieve handelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Denk je ook nog aan digirapport.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @anoniem
    Bij deze genoemd dan :-)

    BeantwoordenVerwijderen