zondag 4 maart 2012

iPeuters

@KEiionderwijs plaatste dit filmpje op Youtube.

Achtereenvolgens zien we een aantal apps de revue passeren die de peuters in het filmpje mogen proberen:
1. Mama kwijt (taalontwikkeling)
2. Space puzzel (ruimtelijke oriƫntatie)
3. DrawRace (fijne motoriek)
4. Build it up (leren ordenen)

Ik ben van mening dat deze apps heel weinig meerwaarde bieden ten opzichte van traditionele activiteiten. Sterker nog, ik vind het een achteruitgangvan van de ervaring voor kinderen en het gaat voorbij aan het goede van het kleuter- (of peuter)onderwijs. Daarbij zijn de activiteiten met traditionele middelen ook nog eens goedkoper uit te voeren.

Even een overzichtje in beeld:
Wat heb je liever?

1.Taalontwikkeling

Een situatie waarin de kinderen naar een schermpje zitten te kijken waarmee geen interactie mogelijk is.


Of iemand (in dit geval een bekende Nederlander) die met de kinderen over het boek in gesprek kan gaan tijdens het voorlezen.
bron


2. ruimtelijke oriƫntatie

Een puzzel waarvan je de stukjes niet kunt beetpakken, die vanzelf draaien en die niet samen met de medeleerlingen gedaan kan worden.


Of een puzzel die je kunt voelen, passen en samen in elkaar kunt zetten.
bron


3. fijne motoriek

Een spel waarbij je je fijne motoriek oefent door met gestrekte vinger alleen je arm te bewegen.


Of een spel waarbij je je fijne motoriek oefent door kleine tastbare kralen in de goede kleur te pakken moet zien te krijgen en iets moois maakt.
bron


4. ordenen

De volgorde van de stapeltoren puur visueel moeten bepalen.


Of de onderdelen van een stapeltoren naast het visuele, ook kunnen beoordelen op grootte door te voelen en beet te pakken. En er met je vriendje gelijktijdig aan te kunnen werken.
bron

Wat heb je liever?
Ik zou het in alle gevallen wel weten. Ik kies voor de technologie arme optie. Waarom willen we (ze?) hier dan een iPad voor gebruiken?

Jonge kinderen zijn mijn inziens vooral gebaat bij 'echte' ervaringen. Leren door doen. Leren door voelen. Pas later in de ontwikkeling worden zaken als conceptualiseren, denken in modellen en gebruik van het platte vlak belangrijk. De genoemde voorbeelden op de iPad vind ik in ieder geval een verschraling van het onderwijs.
Wat vind jij?

(Mocht je overigens toch aan de slag willen met apps voor jonge kinderen, dan heeft Onderwijs maak je Samen een overzicht (pdf) gemaakt van geschikt geachte apps.


Meer lezen
Blended learning, wat is dat?
Motorische ontwikkeling van jonge kinderen en ICT
Waldorfscholen weren technologie?

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss



1 opmerking:

  1. Natuurlijk moeten kinderen in deze leeftijd leren, ontdekken, werken en ervaren met echte materialen. Ik vind dat de Ipad niet in plaats van concrete materialen moet komen, maar het geeft je als begeleider/leerkracht de mogelijkheid om een extra middel in te zetten, zodat je nog meer mogelijkheden hebt om alle kinderen te bereiken. Geen enkel kind leert hetzelfde en vindt op dezelfde manier uitdaging. Hoe meer (leer)middelen hoe meer vreugd..
    Het filmpje is slechts een illustratie dat het mogelijkheden biedt en dat kinderen en leerkracht/begeleider betrokken zijn.

    BeantwoordenVerwijderen