zondag 12 februari 2012

Shift Happens 2012

Nou, nog één keertje dan...
Er is een nieuwe versie van Shift Happens uitgebracht. Deze keer in het Nederlands bewerkt en vertaald door Sacha van de Griendt en Wilbert Zwanenburg. Zij zijn beide werkzaam op de pabo van InHolland in Haarlem.



Deze filmpjes worden heel vaak gekopieerd, opnieuw gemaakt en vertaald. En dat deed bij mij de vraag rijzen of de feiten die in het filmpje genoemd worden, nou eigenlijk wel kloppen.
Op welke gegevens zijn de filmpjes gebaseerd? Dat staat er niet bij. De originele filmpjes komen uit de VS, volgens mij. Cijfers die op de VS van toepassing zijn, kunnen niet altijd 1 op 1 overgenomen worden voor Nederland.
In het filmpje wordt bijvoorbeeld de uitspraak gedaan: 'Grootte is wel degelijk belangrijk.' En dan wordt Nederland vergeleken met China. Voor de VS is dit misschien een vergelijking die hout snijdt, maar waarom zou je Nederland vergelijken met China?
Nog 1: 'tegen de tijd dat hij (baby) 38 is, zal hij 14 banen gehad hebben.' Deze uitspraak komt uit het Amerikaanse filmpje. In de VS wordt er echt heel anders over werk gedacht, dan hier. In de VS hebben vele mensen sowieso vaak al meer dan 1 baan in het gewone leven. Tijdens een rondreis die ik in 2000 maakte, kwamen we om de haverklap Amerikanen tegen die 2 of 3 banen (tegelijk) hadden. De serveersters, parkeerwachters, kaartjesverkopers en gidsen hadden bijna allemaal nog een andere baan. Kun je dit gegeven dan 1 op 1 overnemen voor Nederland?
Het CBS gaf in 2009 aan dat de mobiliteit van Nederlandse werknemers sterk afhangt van de conjunctuur. In dat licht ziet het plaatje er misschien heel anders uit.

Ik zal hierover niet doorgaan. Het filmpje is bedoeld om te prikkelen, en dat lukt volgens mij ook wel aardig. (Hoewel daar ook andere mogelijkheden toe zijn.)
Het geeft echter ook wel aan dat we in een tijd leven waarin klakkeloos gekopieerd wordt. En dat gebeurde vroeger ook wel, maar het kopiëren is zoveel makkelijker geworden en gaat zoveel sneller, dat ik soms wel eens het gevoel heb dat er niet meer zo heel kritisch naar de inhoud wordt gekeken. Als de meerderheid het een leuk of goed idee vindt, wordt er van uit gegaan dat het een goed idee is.
Ik heb daar moeite mee.


(bron plaatje)

Meer lezen
Shift Happens NL versie
Did You Know 2.0
Voorspellingen van 100 jaar geleden


Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten