maandag 31 januari 2011

Interactieve beamer

Afgelopen woensdag ben ik (ook) op de NOT geweest. Daar kwam ik een product tegen dat ik nog niet eerder gezien had: een interactieve beamer.

Terwijl de discussie gevoerd wordt tussen het digibord en het touchscreen, is dit stukje hardware misschien wel de gulden middenweg.
Zie hieronder het reclamefilmpje van Epson.



Terwijl ik naar dit filmpje zocht vond ik nog een recent bericht op het blog van beamerexpert.

Deze beamer heeft niet het nadeel van de slagschaduw van de gewone beamer. Hij heeft niet het nadeel van een spiegelend oppervlak van een touchscreen. En omdat je op ieder oppervlak kunt projecteren, is het een stuk goedkoper in aanschaf.
Daarbij reageert de pen erg snel. Dat is vooral voor mensen die nogal snel willen schrijven op hun digibord goed nieuws.

Oja, het bedrijf waar ik de beamer tegenkwam was isisconcepts. Het was even zoeken om de beamer terug te vinden op hun site. Die blinkt niet uit in duidelijkheid.

Meer lezen
Ontwrichtende innovatie op school
Spelen met computerblokjes
Bas in de klas op het digibord

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?

woensdag 26 januari 2011

Blog in signwriting

Zoals sommmigen weten werkt mijn vrouw veel met Nederlandse gebarentaal. Ze is niet doof, maar ze geeft er wel les in.
Zij kwam het volgende blog tegen, dat ik hier gewoon wil noemen. Omdat het bestaat. Het is een blog over de Amerikaanse gebarentaal: Frostvillage.com

Maar moet je nou eens klikken op deze versie.
De tekens die je op je scherm krijgt, vertellen welke bewegingen je met je handen moet maken om dezelfde (Engelse) tekst uit de vorige link te gebaren. Signwriting (gebarenschrift?) heet dat dan...
Ik snap er geen snars van. Maar leuk om te noemen vond ik het wel. :-)

Meer lezen
Nieuwe weblogs over basisonderwijs
Gebarentaal in Plain English
Waarom zou je nou bloggen?

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?

maandag 24 januari 2011

Ontwrichtende innovatie op school

Stoomboten vervingen zeilboten.
Telefonie kwam in de plaats van telegrafie.
Digitale fotografie was de nieuwe vorm van fotografie t.o.v. analoog.
De usb-stick was het nekschot voor de diskette.
En downloadbare digitale media maken cd's/dvd's minder interessant.

Dit zijn allemaal voorbeelden van ontwrichtende innovatie. Bij een ontwrichtende innovatie zorgt de innovatie voor het ontwrichten van een bestaande markt.
Goed om te weten is dat het vaak niet de bestaande markt zelf is die de innovatie veroorzaakt.

Oke. En nu naar het onderwijs...
Wilfred Rubens heeft over dit onderwerp een aantal blogposts geschreven. Deze en deze zijn interessant, maar als je op zijn blog verder zoekt, vind je meer materiaal over dit onderwerp.

En dan naar het basisonderwijs. Zijn er al vernieuwingen te benoemen die lijken op een ontwrichtende innovatie? Ik denk het niet. Maar in het verlengde van onderstaande voorbeelden zou het er wel eens van kunnen komen. Steeds meer online mogelijkheden zorgen ervoor dat ouders kinderen helpen leren buiten de school om. Tools die voor (of in samenwerking met) scholen ontwikkeld zijn, kunnen ook thuis gebruikt worden. Denk hierbij aan:

- Rekentuin (Universiteit van Amsterdam)
- Squla (Cito)
- Maxclass
- Letterlegger voor de Ipad (Zwijsen)

Daarbij komt er, denk ik, steeds duidelijker een roep vanuit ouders om meer tegemoet te komen aan de leerbehoeften van hun kinderen. Zie bijvoorbeeld de blogpost van Erwin Blom over de Nederlandse variant van de Khan Academy

Ik heb geen glazen bol. Maar het zou best wel eens zo kunnen zijn dat onder invloed van dit soort initiatieven nagedacht moet worden over onze ouderwetse manier van organiseren van onderwijs. En dan bedoel ik het standaard jaarklassensysteem en de eis dat kinderen op door de school bepaalde tijden aanwezig moeten zijn. Wat denk jij?


(foto: Jan van der Tempel, TU Delft)

Meer lezen
Spelen met computerblokjes
21 dingen in onbruik in 2020
Cloud computing voor de basisschool

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?

zaterdag 22 januari 2011

Onderwijsdatabank

Vandaag las ik dit bericht van Andre Manssen (computers in de klas). Hij maakt melding van de onderwijsdatabank.

De beschrijving doet je denken dat de artikelen daar te lezen zijn (tenminste, ik dacht dat in eerste instantie), maar dat is niet zo. De artikelen zelf zijn er niet te lezen, maar van ieder artikel is een beschrijving aanwezig in de databank. Het artikel (of tijdschrift) ligt dan ter inzage bij de Onderwijsbegeleidingsdienst bij jou in de buurt. Dat is het idee, geloof ik.

Als je informatie zoekt over een bepaald onderwerp geeft deze databank een mooi overzicht aan publicaties. Dus desalniettemin lijkt het me een nuttig initiatief.

Over ICT staan ruim 1200 items in de databank. Om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.

Meer lezen
Woorden(schat)wiki
Over Lowan
7 manieren om je expertise in de etalage te zetten

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?

vrijdag 14 januari 2011

Bas in de klas op het digibord

In de categorie toepassingen voor het digibord in het kleuteronderwijs is er weer iets toe te voegen aan het lijstje.

Ik vond dit filmpje over Bas in de klas op het digibord. Het is een webbased applicatie waarin de vertelplaten van Bas in de klas te zien en te gebruiken zijn. Uiteraard pas beschikbaar na inlog.



Meer info: jongbloed-educatief.nl


Meer lezen
8 manieren om je digibordbekwaamheid te vergroten
Cloud computing voor de basisschool
Kracht van het digibord

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?

vrijdag 7 januari 2011

Ambassadeurstraject, wat hebben we tot nu toe gedaan?

Dit schooljaar zijn de ambassadeurs van SCOH al twee keer bij elkaar geweest. In juli kreeg ik het bericht dat ons ontwikkelplan goedgekeurd werd door Kennisnet. En daar was ik, als coördinator van de club, erg blij mee. In die blogpost schreef ik dat ik zo nu en dan iets zou schrijven over het traject. Bij deze een korte samenvatting.

Binnen onze stichting werken 38 scholen samen aan goed onderwijs. Van die 38 scholen neemt de meerderheid deel in het ambassadeurstraject. En er neemt ook 1 school van een andere stichting deel. 5 keer komen de ICT coördinatoren bij elkaar om elkaar bij te praten en bij te laten praten over ICT en onderwijs.
Een van de doelen is om de samenwerking tussen de scholen te bevorderen. En als je wilt samenwerken, is het wel handig dat je elkaar kent.

Op 5 oktober hebben we een dag gedaan. En op 8 november. Wat hebben we gedaan op de twee afgelopen dagen?

5 oktober
Workshop zoeken en vinden onder leiding van Ivo Wouters. Dit was een workshop waarin ingegaan werd op mediawijsheid.
Didactiek en digibord onder leiding van Jan van Stormbroek. Jan heeft ons meegenomen in de wereld van theorie en praktijk van het gebruik van het digibord.

8 november
Presentatie over de stand van zaken m.b.t. e-readers. Wietse van Bruggen van Kennisnet heeft ons hierover bijgepraat.
Presentatie over cloud computing. Michael van Wetering hield hierover een interessante presentatie.
Presentatie van de Tiktegel. Iemand van Serious Toys kwam hierover vertellen.
's Middags hebben we nog een workshop 'van visie naar doelen' gedaan, o.l.v. Peter Wessel (onze coach) en ondergetekende.

Vooruitblik
De eerst volgende ambassadeursdag is op 20 januari. We gaan dan werken rond het thema coaching.

Iedere ambassadeursdag wordt geëvalueerd door middel van vragenlijsten aan de deelnemers. En daaruit valt (tot nu toe) te concluderen dat de deelnemers erg tevreden zijn over de dagen.

Meer lezen
Kennisnet keurt goed
Ambassadeursplan
7 manieren om je expertise in de etalage te zetten

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?