zondag 20 november 2011

Digischrijven: Juf-In-A-Box

Op weet wat ze gamen las ik een artikeltje over 'juf-in-a-box'. Eerst maar eens even het promotiefilmpje bekijken:



Dat ziet er op het eerste gezicht leuk en nuttig uit. Na een bezoek aan de website bleef ik wel zitten met een aantal vragen.
- Moet je er een specifieke tablet voor aanschaffen, of werkt het op meerdere apparaten?
- Hoe zit het met de gebruikersaccounts van leerlingen?
- Kun (moet) je werk instellen, of is het programma adaptief?
- (Hoe) Houdt het leerlingresultaten bij?
- Is er een rapportage programma voor leerkrachten?
- Zijn er al scholen of RT praktijken met ervaring?
- En hoe zit het met de kosten?

Op de site kun je alleen een formulier invullen zodat ze contact met je opnemen.

Via de site van juf-in-box klikte ik verder naar de maker ervan. Dat is RANJ serious games. Zij hebben al veel meer trainings- en educatieve spellen gemaakt, blijkt uit hun portfolio.

De eerste indruk die ik van juf-in-a-box heb, is positief. Ik denk dat het een waardevolle toevoeging kan zijn voor het schrijfonderwijs. En het sluit aan bij initiatieven als Rekentuin en Squla e.d., in die zin dat het een individuelere benadering van de leerling m.b.v. technologie faciliteert.

De tablet die gebruikt wordt, doet me overigens denken aan de M2desk. Daarvan heb ik op de laatste NOT een medewerker gesproken en die vertelde dat zij ook bezig waren met een schrijfapplicatie op hun systeem. Wat de status daarvan nu is, is mij onbekend.

Als je antwoord weet op een van bovenstaande vragen of je wilt op 'zomaar' reageren, dan ben je van harte uitgenodigd dat te doen.
Dat kan via de link hieronder, of via twitter naar @WitBlauwRB.

Meer lezen
Digischrijven
Typeles
Maak een pen voor je iPad

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?

3 opmerkingen:

  1. Ik wil in het kort ingaan op je vragen mbt Juf in a Box. De serious game wordt geleverd met een specifiek tablet waar de game op draait (Windows platform).
    Je kunt voor iedere leerling apart een gebruikersaccount instellen. Per leerling worden de resultaten nauwkeurig bijgehouden en geregistreerd. Een van de voordelen van het gebruiken van een digitizer is dat deze zeer nauwkeurig en objectief meet. De schrijfgame schaalt het kind in op het actuele schrijfniveau. Als voorbeeld: tijdens het uitvoeren van de oefeningen worden, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de oefening, de beweging gevalideerd (is een cirkel wel een cirkel?), wordt beoordeeld of de beweging consistent wordt uitgevoerd (lijken ze op elkaar) en wordt de mate van nauwkeurigheid (tussen bermen/lijntjes) vastgesteld (gaat het kind niet over de ingestelde breedte van de lijntjes heen). Het programma is adaptief, waarbij de gekozen neuromotor task - methodiek garant staat voor een subtiele opbouw in moeilijkheidsgraad van de oefeningen. De leerkracht kan ook zelf instellen welke oefeningen het kind (extra) moet uitvoeren. Het kind kan ook zelfstandig aan de slag gaan en de oefeningen oppakken waar het op dat moment gebleven is. De leerlingresultaten zijn ook rapporteerbaar en dus leent deze game zich voor gebruik in een leerlingvolgsysteem. Volgens planning wordt de game eerst door schrijfdeskundige kinderfysiotherapeuten getest. Er worden data verzameld om de laatste fijntuning (lees:tweaking) te kunnen doen. Vervolgens komt de game op de markt. Dat is de reden dat er nu alleen nog een inschrijflijst op de site staat. Specificaties over de prijs en de daarbij horende juf in de box producten volgt zo spoedig mogelijk. Informatie daarover is via RA.NJ., in het bijzonder de juf in a box site te verkrijgen.

    Ad van Tuijl, kinderfysiotherapeut, docent kinderfysiotherapie bij Avans hogeschool te Breda en domeindeskundige bij het ontwikkelen van juf in a box.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil in het kort ingaan op je vragen mbt Juf in a Box. De serious game wordt geleverd met een specifiek tablet waar de game op draait (Windows platform).
    Je kunt voor iedere leerling apart een gebruikersaccount instellen. Per leerling worden de resultaten nauwkeurig bijgehouden en geregistreerd. Een van de voordelen van het gebruiken van een digitizer is dat deze zeer nauwkeurig en objectief meet. De schrijfgame schaalt het kind in op het actuele schrijfniveau. Als voorbeeld: tijdens het uitvoeren van de oefeningen worden, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de oefening, de beweging gevalideerd (is een cirkel wel een cirkel?), wordt beoordeeld of de beweging consistent wordt uitgevoerd (lijken ze op elkaar) en wordt de mate van nauwkeurigheid (tussen bermen/lijntjes) vastgesteld (gaat het kind niet over de ingestelde breedte van de lijntjes heen). Het programma is adaptief, waarbij de gekozen neuromotor task - methodiek garant staat voor een subtiele opbouw in moeilijkheidsgraad van de oefeningen. De leerkracht kan ook zelf instellen welke oefeningen het kind (extra) moet uitvoeren. Het kind kan ook zelfstandig aan de slag gaan en de oefeningen oppakken waar het op dat moment gebleven is. De leerlingresultaten zijn ook rapporteerbaar en dus leent deze game zich voor gebruik in een leerlingvolgsysteem. Volgens planning wordt de game eerst door schrijfdeskundige kinderfysiotherapeuten getest. Er worden data verzameld om de laatste fijntuning (lees:tweaking) te kunnen doen. Vervolgens komt de game op de markt. Dat is de reden dat er nu alleen nog een inschrijflijst op de site staat. Specificaties over de prijs en de daarbij horende juf in de box producten volgt zo spoedig mogelijk. Informatie daarover is via RA.NJ., in het bijzonder de juf in a box site te verkrijgen.

    Ad van Tuijl, kinderfysiotherapeut, docent kinderfysiotherapie bij Avans hogeschool te Breda en domeindeskundige bij het ontwikkelen van juf in a box.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartelijk dank voor deze waardevolle en duidelijke bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen