zondag 23 augustus 2009

Drie webteams in je klas


Alan November geeft in een film op mobilelearninginstitute.com drie suggesties om de technologische mogelijkheden in je klas te benutten. Hij heeft het over het formeren van teams van leerlingen. Mijn interpretatie is als volgt:

1. Zoekers
Per dag wordt er een zoeker in je klas aangesteld die bij alle vakken zoekopdrachten op internet uitvoert. De relevante resultaten worden door de zoeker opgeslagen zodat die bronnen nadien te raadplegen zijn door de overige leerlingen (en de leraar) uit de klas.

2. Besprekers
Wekelijks wordt er in teamverband door een aantal leerlingen gewerkt aan een verslag over wat ze de week ervoor geleerd hebben. Hij spreekt in de film over het maken van een podcast (die dan door de andere leerlingen op hun mobiele telefoon geluisterd kan worden). Mijn inziens kun je dat verslag ook op andere manieren vormgeven. De kracht zit hem waarschijnlijk in het achteraf (online) kunnen delen van het verslag: er valt te denken aan film, tekst of audio. En dat zou je dan via de schoolwebsite kunnen delen.

3. Notulisten
Niet iedereen maakt aantekeningen voor zichzelf, maar er wordt een team van notulisten (aantekeningenmakers) geformeerd. Die leerlingen zetten hun aantekeningen online via een samenwerkingstool waarna de rest van de klas daar aanpassingen in kan maken.

Hoewel ik nog wel obstakels zie met betrekking tot de praktische uitvoerbaarheid binnen het basisonderwijs, vind ik zijn ideeën niet slecht. En zeker het proberen waard. Eerst maar eens gaan bespreken met de werkgroep mediawijsheid.


(plaatje via mijnkindonline.nl)

Meer lezen
Mediawijsheid verzameling
Testen en toetsen
Dyslexie lettertype

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

4 opmerkingen:

  1. rHet verslag dat aan het einde van de week gemaakt wordt (om te laten zien wat er geleerd is) kan uiteraard ook in een Digital Story vorm worden ingepakt. Leerlingen kunnen dan naast tekst ook andere instrumenten voor foto's of video (als deze voorhanden zijn) gebruiken. Dit kan het geheel levendiger, vaak duidelijker maken en het bespaart lappen tekst.

    Voorwaarde is wel dat er technische voorzieningen voor zijn, de leerlingen moeten een digital story kunnen maken (lees: dit vergt wel een aantal ICT-vaardigheden) en uiteraard ook kunnen inzien.

    Hoop dat dit een idee geeft,

    met vriendelijke groet,

    Michel Kao (Hogeschool Arnhem en Nijmegen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Michel:
    Dat geeft een heel goed idee.

    Hoe wij het precies gaan vormgeven en of we het idee gaan gebruiken, laat nog even op zich wachten.

    Laat de 'kindertjes' eerst maar eens wennen aan hun nieuwe juf of meester... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk leuk, maar ik heb een andere vraag ( weet niet precies waar ik de vraag moet "stallen"..). Als trouwe lezer ( via het abo van mijn vrouw :-) het volgende:
    sinds dit jaar hebben we op mijn VMBO extra-zorg een derde klas. Wat auti's, PDD'ers, dyslectico's en andere leerlingen die (ook op soc. emot. gebied) extra zorg nodig hebben.Ze zijn redelijk zelfstandig en we zijn voorzichtig begonnen met het werken op laptops, digitale lessen (nog niet via een methode en alleen voor Nederlands). Leuk maar verwarrend, ,mede door de verschillende formaten (WORD, Excel, RTF etc) en het gebruik van e-mail. Waar ik graag naar toe zou willen (en de vraag is: bestaat dat al en zo ja: waar?) is een virtuele omgeving waar leerlingen en docent hun lessen / studiewijzers en huiswerk kunnen neerzetten. Ik zie het als een huis met verschillende kamers: elke leerling heeft een kamer waar hij en de docent kunnen komen; daarvandaan kunnen ze bestanden downloaden dan wel uploaden. de kinderen kunnen niet bij elkaar in de kamer komen (misschien wel een kamer waar ze met z'n allen samenkomen?). heb zelf aan zoiets als Skydrive gedacht, maar dan kan de uitgenodigde alleen downloaden en niet uploaden. Zou zoiets bestaan? Weet iemand wat? Heeft iemand een goeie tip? Mijn hoop , Remko, is een beetje gevestigd op jou en je uitgebreide netwerk.Wie stuurt me een goeie kant op, geeft mij een richting? wie weet waar ik deze vraag nog meer kan plaatsen?

    met vriendelijke groet,
    Rob Baas
    locatie Hogelant,
    Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Rob:
    Als ik je vraag goed lees, ben je op zoek naar elo, een elektronische leeromgeving. Ik moet je in die zin teleurstellen dat ik zelf geen ervaring heb met (het werken met) elo's.
    Ik zal je vraag 'stallen' in een blogpost. Dat wordt allicht door meer mensen gelezen dan de reactie op dit bericht.
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen