zondag 1 maart 2009

Bespreken van educatieve software


Op dit blog wil ik wat vaker software bespreken die op basisscholen gebruikt wordt. Maar om daar geen brij aan informatie van te maken, zoek ik een lijst van punten (criteria, zo je wilt) waar ik de software langs kan leggen. Over die lijst gaat deze blogpost.

In 2002 heb ik een cursus tot ICT-coördinator gevolgd. Op een van de cursusdagen kwamen we te spreken over het beoordelen van educatieve software. De documenten daarvan heb ik toen bewaard en het is wel grappig om die terug te zien. Bij type installatie staat bijvoorbeeld of je er op let of het netwerkgeschikt is. Dat was toen voor veel software vrij bijzonder. Tegenwoordig ga je eerder kijken of software webbased is.

Voor het bespreken van software op dit blog heb ik dus een 'lees'lijst nodig. Na enig verzamelwerk kwam ik tot de volgende lijst:

Gegevens sofware
- titel
- jaar van uitgave
- uitgever

Onderwijs
- geschikt voor welke vakgebieden?
- geschikt voor welke groep?
- methodegebonden of methode-onafhankelijk?
- type software? (digibord, instructievervangend, oefensoftware, remediërend, edutainment, naslag, leerkrachtadministratie)

Administratieve verlichting
- resultatenregistratie: opslaan en inzien van resultaten van leerlingen?
- adaptiviteit: past het programma zich aan aan het niveau van het kind? Hoe?

Gebruikersinterface
- overzichtelijkheid
- kleurgebruik
- taalgebruik
- gebruik van multimedia
- eenvoud

Budget
- licentievormen en bijbehorende kosten?
- bovenschoolse regeling?

Installatie
- type installatie (standalone, netwerk, webbased)
- minimale systeemeisen
- eventuele ondersteuning helpdesk? Hoe?

Mezelf een beetje kennende zal ik hier en daar ook best mijn mening geven over wat beter kan in de software.

Zijn er aanvullingen van lezers?


Meer lezen
Activsoftware Inspire Edition Preview tot 1 maart ...
Deelbaar digibord
Maatwerk Rekenen, een gebruikersverslag

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

6 opmerkingen:

  1. Vergeet je et mac-platform niet, please...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ikzelf maak wel eens gebruik van de kwaliteitsattributen, zoals deze door ISO geformuleerd zijn voor informatiesystemen.
    Wel meer voor 'corporate' systemen ahum, en vanuit een test-invalshoek. Maar kan toch elementen bieden. Komen ze:

    Betrouwbaarheid
    - Bedrijfszekerheid
    - Beschikbaarheid
    - Herstelbaarheid
    - Foutbestendigheid
    - Degradeerbaarheid

    Portabiliteit
    - Installeerbaarheid
    - Vervangbaarheid
    - Volgzaamheid
    - Aanpasbaarheid

    Onderhoudbaarheid
    - Analyseerbaarheid
    - Wijzigbaarheid
    - Stabiliteit
    - Testbaarheid
    - Beheerbaarheid
    - Herbruikbaarheid

    Bruikbaarheid
    - Begrijpbaarheid
    - Leerbaarheid
    - Instelbaarheid
    - Bedienbaarheid
    - Uitrustingsniveau

    Functionaliteit
    - Juistheid
    - Geschiktheid
    - Inschikkelijkheid
    - Beveiligbaarheid
    - Koppelbaarheid
    - Traceerbaarheid

    Efficiëntie
    - Tijdsbeslag
    - Middelenbeslag

    Googlen geeft verder uitleg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mogelijkheden tot thuisgebruik.
    Bij type software zou ik ook nog assistive tech zetten, voor voorleesprogramma's, dicteersoftware etc. Maar misschien schaar jij dat onder remediërend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gebruikte plugins (shockwave, flash..), zou je nog op kunnen nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Remco,
    Vanavond heb ik op mijn weblog gereageerd op jouw berichtje over jouw leuke, goede en handige initiatief. Ik heb ooit (2006) op mijn oude website een Handreiking voor het gebruik van computers in de klas gemaakt. Hier ook criteria voor de keuze van educatieve software (intussen wellicht gedateerd, maar toch... Wellicht staat er iets bij dat je kunt gebruiken... De titel van het bericht: 'Checklist educatieve software' - http://computersindeklas.web-log.nl/computersindeklas/2009/03/checklist-educa.html

    Groet,

    André Manssen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zohee, dat zijn ineens een hoop reacties. :-)

    @Florina:
    Een vriend van me heeft een Appel, en is daar erg enthousiast over. Maar ik heb daar zelf eerlijk gezegd geen ervaring mee.
    Ik zal het uiteraard bij de te bespreken software neerbloggen als het ook op Mac geïnstalleerd kan worden.

    @Joel:
    Bij de meeste termen kan ik wel een voorstelling maken. Ik vraag me wel af wat je met sommige elementen moet m.b.t. educatieve software. Leerbaarheid vind ik bijvoorbeeld wel erg mooi gevonden. Ik stel me daarbij voor dat het goed mogelijk is om de software te leren gebruiken.
    Bedankt voor je lijst.

    @elke:
    Ik zou dat inderdaad onder remediërend zetten.
    En thuisgebruik is inderdaad ook het vermelden waard. Zowel door leerling als leerkracht.

    @anoniem:
    Dat zal bij de technische specificaties (minimale systeemeisen) wel ter sprake komen, denk ik.

    @André:
    Nogmaals bedankt voor de aandacht voor het berichtje, en bij deze ook voor het verbeteren van de spelling van mijn naam.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen