woensdag 29 oktober 2008

ActivArena en SmartTable

Naar aanleiding van het bericht 'Meerdere muizen op 1 scherm' waarin ik iets schreef over de software van Wunderworks, kreeg ik reacties waarin de volgende twee filmpjes genoemd werden.

Een filmpje over ActivArena, een toepassing op het ActivBoard waarmee je met meerdere pennen op het bord kan schrijven:



Dat ziet er aardig uit. Ik heb even gezocht PrometheanWorld.com, op Activboard.nl en op PrometheanPlanet.com, maar ik kon niets zinnigs vinden over ActivArena. Wie lukt dat wel?
In de beschrijving What's New van versie 3 van ActivPrimary staat dat ActivArena mogelijk is als optie in de software, maar hoe dat dan precies gerealiseerd kan worden, wordt niet duidelijk in diezelfde tekst. Ik heb ook nog geen collega school gehoord over deze mogelijkheid. Dat vind ik wel gek.

Het tweede filmpje was een filmpje over de SmartTable:


Ook een interessant concept. Zal wel erg duur zijn. En het lijkt een beetje op een initiatief van Microsoft, zie het bericht: wet van de remmende voorsprong.

Overigens is de software van Wunderworks vanaf nu te downloaden.



Meer lezen?
Stemkastjes en het beste digibord idee
Mini-laptops ook geschikt voor basisschool?
Klaslokaal in de 21e eeuw

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

zondag 26 oktober 2008

Getalinstinct en rekenen


Over het rekenonderwijs is al veel geschreven. (Lees bijvoorbeeld bij Elke, bij Alles Telt, of in NRC.) Meestal gaat het over meningen en gedachtegoed. Iedereen bedoelt het goed, maar de gewone leerkracht weet op een gegeven moment niet meer wat nou echt werkt. Moeten we realistisch rekenen, of toch koopmansrekenen? Of een mix?

In dit kader was het interessant om over rekenen iets te lezen in de NWT (NatuurWetenschap en Techniek) van november. Daar stond een artikel over het onderzoek van Stanislas Dehaene. Hij is van origine een wiskundige, maar is later in de cognitiewetenschappen terechtgekomen. Hij doet onderzoek naar 'the number sense', vrij vertaald: het getalinstinct.

Enkele citaten uit het artikel in de NWT:
"Stel, je krijgt de vraag welke van twee cijfers - zeg, 4 en 7 - het grotere getal voorstelt. In een fractie van een seconde geef je het antwoord '7'. Het lijkt voor de hand te liggen dat je dat met elk willekeurig paar getallen zou kunnen doen. Maar in Dehaenes experimenten antwoordden de proefpersonen snel en juist als de getallen ver uit elkaar lagen, zoals 2 en 9, maar werden ze langzamer naarmate de afstand tussen de getallen kleiner werd, zoals bij 5 en 6. Bovendien verminderden de prestaties als de getallen groter werden: 2 en 3 lieten zich veel gemakkelijker vergelijken dan 7 en 8.
Zodra ons brein cijfers ziet of telwoorden hoort, zo speculeerde Dehaene, rangschikt het deze automatisch langs een getallenlijn die steeds waziger wordt boven 3 of 4. En hij ontdekte dat dit niet te veranderen valt, hoe hard je ook oefent."


...

"Een paar jaar geleden ontdekte Dehaene bij het analyseren van een experiment in getallenvergelijking met proefpersonen nog iets opmerkelijks. Proefpersonen presteerden het best met grote getallen als ze de antwoordknop in de rechterhand hielden. Als ze het apparaatje links vasthielden, deden ze het beter bij kleine getallen.
Vreemd genoeg was het effect omgekeerd als de proefpersonen hun handen moesten kruisen. Het leek er dus niet toe te doen welke hand feitelijk de knop indrukte; het was de plaats in de ruimte die proefpersonen onbewust associeerden met grotere of kleinere getallen."


Verder volgt uit het onderzoek van Dehaene dat vermenigvuldigen tegennatuurlijk is. Het schijnt in te druisen tegen ons getalinstinct. Het intuïtieve schatten werkt niet, en tellen is ook niet handig. Tafels moeten uit het hoofd geleerd worden, maar dat zorgt weer voor moeilijkheden door de verwarring met plussommen. Ons hersenen zitten associatief in elkaar en 4x7 wordt dan gauw 4+7.

Dehaenes advies: "Geef een rekenmachine aan een 5-jarig kind en je leert het van getallen te houden, in plaats van ze te verafschuwen."

Ik vond ook zijn boek bij boekenzoeken van Google.

Interessante materie. Tenminste, als je rekenonderwijs boeiend vindt.

(plaatje via schoolbieb.nl)


Meer lezen:
Zoeken naar getallenlijn voor digibord
Materiaal scannen voor digibord
Veranderen, hoe doe je dat?

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

vrijdag 24 oktober 2008

Schrijf geschiedenis


"Zonder verleden geen toekomst. Wie zijn geschiedenis kent, gaat goed toegerust de toekomst in. Geschiedenis is belangrijk, voor inwoners van Nederland is het goed om te weten wat er in de loop van vele eeuwen op hun grondgebied is gebeurd. Wie woonden er, hoe veranderde het landschap, wat was de kracht van de inwoners van de Lage Landen en wat was hun zwakte?"

Van 10 oktober tot en met 7 december 2008 loopt de campagne 'Verleden van Nederland'. Op de bijbehorende website is bovenstaande inleiding te lezen.

Aan 10.000 scholen voor basis- en voortgezet onderwijs zijn canonclips opgestuurd. Die passen uiteraard binnen de canon voor het geschiedenis onderwijs. Informatie te vinden via entoen.nu zoals de meeste onderwijsmensen wel zullen weten.

Waarom nu dit berichtje? Ik moest aan bovenstaande dingen denken toen ik de blogpost van Computers-in-de-Klas over TimeRime.com las. André citeerde in zijn artikel Gerard Pastwa van TimeRime.com:

"Sinds we live zijn, is het ons opgevallen dat veel leerlingen en docenten TimeRime.com gebruiken voor school; in de klas, voor opdrachten en als huiswerk. Wellicht interessant voor je blog is dat we momenteel werken aan een subsite, speciaal gericht op scholen en hun leerlingen, school.timerime.com.
... School.timerime.com zal niet gebaseerd zijn op een advertentiemodel, aangezien wij dat niet vinden passen bij het concept dat elke school een eigen, afgeschermde website kan krijgen. School.timerime.com zal direct na de kerstvakantie beschikbaar zijn."


Doe er je voordeel mee, lijkt me...


(plaatje via timerime.com)

Meer lezen:
Het beste topografiespel
ICT hacks voor de basisschool
Babbelstoplicht

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

donderdag 23 oktober 2008

Vergoedingen dyslexie


Op Masterplandyslexie.nl is veel informatie te vinden over dyslexie en de wettelijke regelingen daaromtrent. Vanaf 1 januari 2009 komt dyslexie in het basispakket van de zorgverzekering. Direct na de herfstvakantie krijgen alle basisscholen een flyer toegestuurd waarin de regels rondom de vergoedingen duidelijk gesteld worden.

Er zijn in ieder geval twee duidelijke criteria:
- Het kind moet de leeftijd van 7 zijn gepasseerd.
- Er moet sprake zijn van ernstige, enkelvoudige dyslexie.

Op de website is een speciale pagina gewijd aan de vergoedingsregeling.

Handig om te weten voor zowel ouders als scholen en remedial teachers.



Meer lezen op dit blog?
Hulp bij dyslexie
Spelling remediëren
Zapreader, flitsen voor gevorderden
Digitale prentenboeken

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

Stemkastjes en het beste digibord idee

Op 1 oktober plaatste ik een bericht over het beste digibord idee (een wedstrijd van kennisnet). Op de scholenlijst las ik een bericht van Tessa van Zadelhoff. Ze schrijft:

"Kennisnet organiseert via de site http://digiborden.kennisnet.nl een wedstrijd waarbij aan leerkrachten gevraagd wordt om zelf ontwikkelde lessen of ideeën voor innovatief digibordgebruik in te zenden. Het prijzenpakket bevat een complete set stemkastjes en digitale microscopen voor de inzendingen die door de jury het best beoordeeld worden. De wedstrijd is zowel voor PO als VO bedoeld, sluitingsdatum inzendingen 1 januari 2009. Meer informatie vind je op http://po.digiborden.kennisnet.nl/leermateriaal/wedstrijd"

Dus nu ook stemkastjes te winnen. Dat is een goed idee van kennisnet. Mijn advies luidt nu: stuur een idee in waarvoor je stemkastjes nodig hebt. ;-)


Meer lezen?
Het beste digibord idee
Stemkastjes en het digitale bord
Meerdere muizen op 1 scherm

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

dinsdag 21 oktober 2008

Meerdere muizen op 1 scherm


Op het bericht: stemkastjes en het digitale bord reageert Maarten Terpstra met een tip over software die te gebruiken is voor het digibord.

Hij schrijft: "Het product van het bedrijf waar ik werk kan in mijn ogen een enorme toevoeging voor de lessen in het onderwijs zijn, de eerste, praktijk ervaringen wijzen dat ook uit! De software maakt het mogelijk om meerdere (draadloze) muizen/ toetsenborden/ tablets op een computer aan te sluiten. Dus met meerdere pijltjes op het scherm. Wat we met de kinderen, en volwassenen merken is meer betrokkenheid bij het samenwerken op het scherm."

Naar aanleiding van zijn bericht heb ik even gesurfd naar de website van het bedrijf: Wunderworks. Daar valt te lezen dat de software teamplayer heet.

Ik heb geen flauw idee hoe die software werkt. Hoe weet je bijvoorbeeld welk pijltje van jou is? Een gratis versie voor het onderwijs komt volgens Maarten volgende week online.

Even afwachten dan maar. In de tussentijd kun je voor je digibord essentials terecht bij ICT Heutink. :-)


(plaatje via users.telenet.be/joosdr)

Meer lezen:
Het beste digibord idee
Hoofdtelefoons, een kopzorg minder
Klaslokaal van de 21e eeuw

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

zaterdag 18 oktober 2008

WitBlauw (be)zoeken


Met het groeien van dit weblog is het handig om dingen snel terug te kunnen vinden. Daartoe heb ik nu in de rechterbalk een aangepaste zoekmachine via Google gemaakt. Als je daar zoekt, krijg je alleen resultaten die naar mijn blog verwijzen.

WitBlauw is overigens zowel in aantal artikelen als in aantal lezers gegroeid. Gisteren zag ik mijn teller van feedburner al op 60 staan. Hij schommelt af en toe. Een mogelijke verklaring vind je via: Tellers... (via computers in de klas). Aan al mijn nieuwe lezers zou ik willen zeggen: wees welkom.

Meer lezen:
Gebruik Google eens niet
Foto's vinden
Blog geclaimd op technorati

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

dinsdag 14 oktober 2008

Het beste topografiespel


Kaj Rietberg stelde in een artikel op een van zijn blogs een interessante vraag. "Wat is het beste online topografie spel?"

Ik reageerde met:
"Ik weet niet hoe hoog je ambitieniveau is?
Maar als je gaat kijken naar goede online spellen, kom je uiteraard uit bij Blizzard: de maker van Starcraft en World of Warcraft. Zij snappen wat een goed spel nodig heeft: genoeg uitdaging op ieder niveau en een heel goede (intuïtieve) spelbesturing.

Laatst las ik een artikel (heb jij vast ook al gelezen) over het laatst genoemde spel: Wat leer je nou eigenlijk van World of Warcraft?
Ik heb het eerlijk gezegd nooit gespeeld, alleen een enkele keer even bekeken bij een vriend die het graag speelt. (StarCraft heb ik overigens ‘grijs’ gespeeld..)
Nouja, lees het artikel en trek daar je conclusies uit over je online topospel. Ik denk dat topo dan valt onder het kopje: feitenkennis.
Als je het beste topospel wilt maken, zul je de topografie ten dienste van een ander doel moeten stellen, denk ik."


Vervolgens kreeg ik van Kaj weer de vraag:
"Remko, waar denk je aan als je het ten doel stelt aan een ander doel?"

Ik kan me zo voorstellen dat je een spel bedenkt waarbij er veel gebruik wordt gemaakt van kaarten waarop iets opgezocht of genavigeerd moet worden. Of dat er puzzels in het spel zitten die opgelost moeten worden, en die puzzels zijn dan topografie opdrachten. Beetje vaag klinkt het wel, dat erken ik.
Topografie leren via een 'community' werkt misschien wel als de leden van de community over de te leren kaart verspreid wonen. (Het is leuk om te weten waar Eindhoven ligt als je online vriendje daar woont..) En daarbij kan rekening gehouden worden met de vier elementen die genoemd worden door weetwatzegamen.nl:
- Binding en verbondenheid
- Invloed
- Behoeftebevrediging (kan per deelnemer in een communitie verschillen)
- Gedeelde ervaringen

Zijn er nog lezers op dit blog met ideeën die Kaj verder kunnen helpen?


Meer lezen?
ShiftHappens NL-versie
Het beste digibord idee
Fotografeer je droom

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

maandag 13 oktober 2008

Stemkastjes en het digitale bord

Een beetje fabrikant van digiborden levert ook stemkastjes die je bij het digibord kunt gebruiken. ActivBoard heeft ActiVote, en SmartBoard heeft Senteo. Op het weblog van Wilfred Rubens las ik dat je zo'n systeem van stemkastjes ook wel Student Respons Systemen noemt, kortweg SRS. Weer wat geleerd.

Even wat voor- en nadelen van SRS op een rij:

Voor
Het geeft feedback over je les. Hebben je leerlingen de stof 'gepakt'? Vonden ze het leuk? De mate van feedback ligt natuurlijk ook aan de vragen die je stelt.

Het verhoogt de motivatie van de leerlingen. Het vraagt een actievere houding dat alleen kijken en luisteren tijdens een instructie. Je kunt leerlingen prikkelen met stellingen tijdens een inleiding. Je kunt leerlingen meer betrekken bij de evaluatie van de les.

Het zorgt voor een beter leereffect. Een combinatie van kijken, luisteren, meedoen is beter dan een van de drie apart. Het maakt het makkelijker om de dingen te onthouden.

Het past goed bij de tijdgeest. Het is een moderne manier van werken. Kinderen zijn gewend met digitale 'gadgets' te werken. Stemkastjes passen daar goed bij. Het geeft iedere individuele leerling een hoorbare (of zichtbare) stem.


Tegen
Het vergt (veel) voorbereiding om een goede interactieve les in elkaar te zetten van de kant van de meester of juf.

Vaak is de prijs van aanschaf van de apparaatjes hoog. Vooraf is vaak niet duidelijk in hoeverre de stemkastjes daadwerkelijk gebruikt zullen worden.

Het is geen wondermiddel. De inzet van stemkastjes is een van de vele didactische werkvormen die je kunt toepassen. En variatie in werkvormen is nog altijd het beste.


Wij hebben de stemkastjes (in ons geval ActiVote) nog niet aangeschaft. Heb je als lezer van mijn weblog al ervaring met het gebruik van stemkastjes? Misschien vind je het leuk om te reageren.



Meer lezen?
Materiaal scannen voor digibord
Getallenlijn op ActivBoard
Vries je beamer

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

zondag 12 oktober 2008

Het hele internet wordt een wiki

Gisteren plaatste ik een bericht over het (zinvol) gebruik van wiki's in het basisonderwijs. Daarop aansluitend is het bericht op het weblog van John van Dongen (Onderwijsvooruitzichten) wellicht aardig om te noemen. Hij postte onderstaand filmpje van youtube. Meer info is te vinden via de site van ReframeIt.




Meer lezen:
Leerlingdossier in een wiki?
Foto's vinden
Woordenwolken via Wordle.net

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

Multitasken en kort schakelen


Er wordt de laatste tijd weer wat geschreven over multitasken. Multitasken zou een vaardigheid zijn die de jongere generatie beter kan dan de oudere generatie. Meer dingen tegelijk doen zou ook heel handig zijn.
Hier en hier worden daar dingen over gezegd. En ik wil dat ook graag doen.

Multitasken is de vaardigheid dat je meerdere dingen tegelijk kan doen. Bijvoorbeeld tv-kijken en huiswerk maken. Die processen verlopen alleen niet parallel naast elkaar, maar serieel. Dus twee seconden tv-kijken, wordt afgewisseld met 3 seconden huiswerk maken (je moet prioriteiten stellen, he.. ;-) ). Dat betekent dus heel kort schakelen. Héél kort dus. Alsof je hersenen worden bestuurd door Windows.

En ik geloof er dus helemaal niets van. Wat ik zie als ik kinderen zie 'multitasken', is dat ze inderdaad van de ene taak naar de andere taak schakelen. En dat kunnen ze soms razendsnel. Totdat ze in een 'taak' blijven hangen die ze boeit. En dat kunnen ze dan lang achter elkaar doen. Ik kan je ook vertellen dat het meestal niet de rekentaak is waar ze in blijven hangen. Het multitasken dat zij doen, is meer een aandachtstoornis dan een vaardigheid.
Laten we nou niet gaan doen alsof het aangeboren is dat kinderen snel afgeleid zijn, en dat vervolgens goed praten met de term multitasken.
Als je meerdere dingen tegelijk doet, lijdt er altijd één van de taken onder. Kinderen hebben begeleiding nodig. Opvoeden heet dat (of onderwijzen, zo je wilt). Er zijn zaken die de volle aandacht vragen, en er zijn zeker zaken die de volle aandacht verdienen. En dát moeten we ze leren.

Update 20 oktober
Meer info is te vinden in het boek 'Het puberende brein' van Eveline Crone. Wowter bedankt voor de tip.

(plaatje via elsevier.nl)

Meer lezen:
ShiftHappens NL-versie
Brain rules oftewel Brein regels
Mediawijs (2)

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

zaterdag 11 oktober 2008

Leerlingdossier in een wiki?


Als iets web 2.0 is, is dat wel een wiki. De bekendste wiki-omgeving is waarschijnlijk wikipedia. Wiki's worden gebruikt om kennis te delen, aan te vullen en verder te ontwikkelen.

Maar behalve voor een encyclopedie die door de menigte geschreven wordt, waar is een wiki nog meer zinvol voor? In het (basis)onderwijs moet die technologie toch te gebruiken zijn. Hier en hier zijn twee voorbeelden te vinden van wiki's die naar mijn mening zinvol gebruikt worden.

Maar wiki's kunnen ook in een afgeschermde omgeving hun nut bewijzen, denk ik. Op onze school is er voor iedere leerling een aparte (windows)map aangemaakt waarin de documenten die bij die leerling horen, bewaard worden. Dat zou ook uitstekend in een wiki kunnen. De enige reden om dat niet te doen, zijn de ict-vaardigheden van de leraren die er mee moeten werken. Veel collega's zijn al blij dat ze Word-documenten
kunnen maken en in de goede map opslaan. (Zie ook dit bericht op Onderwijs in de 21e eeuw.)
Waar ik wel benieuwd naar ben: zijn er scholen die op de een of andere manier wiki's gebruiken?

Andere ideeen voor het gebruik van een wiki zouden kunnen zijn:
- schoolgids in een wiki
- zorgafspraken in een wiki
- afspraken en communicatie rond (ouder)medezeggenschap in een wiki
- handelingsplannen (en evaluatie) in een wiki

Via deze site kun je trouwens je eigen wiki starten. Altijd leuk om even te proberen.
Als je een vergelijkend warenonderzoek wilt onder wiki's, kun je eens kijken op de wikimatrix. Of kijk eens hier op mashable.com.


(Plaatje via wikinomics.com)


Meer lezen?
Wees sociaal met Delicious
Digitale evaluatie oftwel vragenlijsten gebruiken
ShiftHappens NL-versie

woensdag 1 oktober 2008

Het beste digibord idee


Kennisnet schrijft een wedstrijd uit voor het beste digibord idee. Op deze pagina's vind je meer informatie over de wedstrijd.

Het mag een ideetje zijn, maar ook materiaal dat te gebruiken is. Als je materiaal aandraagt, moet het wel in ieder programma te openen zijn. Dus *.flp of *.notebook is niet handig. Het idee wordt beoordeeld op kwaliteit en interactiviteit.

Meer informatie over de kwaliteit van digitaal leermateriaal is uiteraard ook via de genoemde pagina's te vinden. En dat is weer handig van kennisnet. Want daar is het uiteindelijk om te doen. (Denk ik.) De onderwijsraad heeft een advies uitgebracht waarin ondermeer uitwisselbaarheid van digitaal materiaal een rol speelt. Kennisnet probeert middels deze wedstrijd een zetje in de goede richting te geven.

Oja, je kunt een digitale microscoop winnen die je dan weer kunt aansluiten op je digibord. Ik zou zeggen: lever een idee in waar je een digitale microscoop voor nodig hebt. Dan moet je wel winnen. ;-)