zondag 31 augustus 2008

Make my BlogDay

Blog Day 2008

Via Elke Das kwam ik erachter dat het vandaag BlogDay is. Dus even naar de officiële website gefeedst. En daar krijg je dan de volgende instructie (als je wilt deelnemen).
1. Vind 5 nieuwe blogs die je interessant vindt:
2. Stel de 5 bloggers ervan op de hoogte dat je ze aanbeveelt als deel van Blogdag
3. Schrijf een korte beschrijving van de blogs en plaats een link er naar toe.
4. Post het Blogdag berichtje (op 31 augustus) en
5. Voeg de Blogdag tag toe met gebruikmaking van deze link een link naar de website van Blogday.org

Nou, dat kan ik ook. :-)
Hier komen mijn aanbevelingen. Ze zijn niet allemaal nieuw, denk ik. Maar dat kan de pret niet drukken. In willekeurige volgorde:

1. Leerbeleving van Marcel de Leeuwe. Prikkelende berichten over onderwijs. Hij werkt bij Noordhoff Uitgevers. Zijn blog komt zeer persoonlijk over. Leest lekker weg.

2. Elke Das. Haar blog is niet nieuw. Maar ik blog zelf pas een half jaar. Dus voor mij is het nieuw genoeg. Ze is geïnteresseerd in de wetenschap achter het onderwijs. En dat vind ik goed. Leuke artikelen én prachtige foto's.

3. Kaj Rietberg. Hij heeft verschillende blogs. Deze heeft als ondertitel: brengt internet in de klas. Hij heeft ook 'iets' met speciaal onderwijs en met lifehacks. Dat bevalt me wel.

4. ICT Nieuws van Jeroen Rougoor. Hij blogt al iets langer dan ik als ik zijn archieven moet geloven. (En dat doe ik dus maar.) Maar ik mag hem hier best nog aanbevelen voor 2008. Hij lijkt me een ICT-coördinator die aan de weg timmert.

5. Jeroen Gerth. Hij blogt niet zo heel vaak, maar in mijn delicious zag ik hem vrij vaak voorbij komen. Hij is de afgelopen tijd bezig geweest met een afstudeertraject met de naam: "Leren met de www-factor; mediageletterdheid in het onderwijs". Ik hoop dat hij verder blogt en dan vooral ook over dit onderwerp. Bij deze mijn aanmoediging. :-)

woensdag 27 augustus 2008

Brain Rules oftewel Brein regels


Door een artikel op het blog van Frank Biesta werd ik gewezen op www.brainrules.net.
De website hoort bij een boek met een dvd, maar op de website zelf is ook een stortvloed aan informatie te vinden over het brein en leren.

Frank geeft de hersenregels op deze manier kort weer:
"Regel 1: Beweging versterkt de hersenen.
Regel 2: Het menselijke brein is ook geëvolueerd.
Regel 3: Ieder brein heeft andere verbindingen.
Regel 4: We besteden geen aandacht aan saaie dingen.
Regel 5: Herhaal om iets te onthouden.
Regel 6: Onthoud dat je moet blijven herhalen.
Regel 7: Slaap goed, denk goed.
Regel 8: Een gestresst brein leert niet hetzelfde.
Regel 9: Stimuleer meerdere zintuigen.
Regel 10: "Zicht" wint het van alle andere zintuigen.
Regel 11: Het brein van mannen en vrouwen is verschillend.
Regel 12: We zijn van nature krachtige ontdekkers."

Daarbij wil ik nog toevoegen dat regel 5 over het korte termijn geheugen gaat en regel 6 over het lange termijn geheugen.
Het leuke van de genoemde site is dat deze hersenregels vrij helder worden uitgelegd en dat het een en ander gestaafd wordt met onderzoeken.

Al met al een bezoekje waard.
Er is overigens ook een blog dat bij de site (en het boek) hoort. Kijk maar.

(plaatje via oplossingsgerichtmanagement.nl)


Lees je graag lijstjes? Lees dan dit ook.

Google Reader in Plain English

Weer een nieuwe filmpje van CommonCraft. Ze maakten het in opdracht van Google.

Ik gebruik de Nederlandstalige versie van Google Reader. (En die heet dan toch gewoon Google Reader...) Ik vind het prettig werken, maar ik heb dan ook geen ervaring met andere (online) lezers.

Hier het filmpje.




Lees ook:
RSS in plain English
Google reader in gebruik genomen

dinsdag 26 augustus 2008

Mini laptops ook geschikt voor basisschool?

Er is de laatste tijd nogal veel te doen over mini laptops. Op de onderwijsblogs hoor je vooral veel over de Asus EEE pc. (Hier bijvoorbeeld bij Trendmatcher.nl.
Op de site van Computable.nl kwam ik een artikel tegen van de Classmate. Dat is ook een mini laptopje dat o.a. door Intel ontwikkeld is.

Ik weet het (nog) niet met die laptopjes. Wij maken op school veel gebruik van gewone laptops (daar zitten een aantal Toshiba's en NECs tussen). En het werkt in de praktijk eigenlijk alleen bekabeld goed. Draadloos valt steeds uit. Het voordeel is dat we niet per klas 6 computers hoeven aan te schaffen, terwijl je er wel 6 kan gebruiken als je dat wilt. Omdat je ze de ene keer in die klas zet, en de andere keer in een andere klas.
De prijs van minilaptops is natuurlijk gunstig. Dus je zou er met hetzelfde budget meer van kunnen aanschaffen. Ik vraag me dus alleen af wat behalve de prijs nou zoveel beter is dan een gewone desktop of een normale laptop. Draait de reguliere educatieve (methodegebonden) software ook op mini laptops? En werkt dat prettig? Zijn ze makkelijk in te pluggen op een windows omgeving?

Zijn er basisscholen die al experimenteren met mini laptops?

Bijgaand twee filmpjes, een over de Classmate en de ander over de Asus.






Meer lezen? Lees ook:
De opvolger van het digibord met beamer
Klasverlichting en digibord
De wet van de remmende voorsprong

Microsoft SyncToy versie 2.0


Op 20 augustus berichtte Netties.be al over de nieuwe versie van SyncToy.
Een handig hulpmiddeltje om mappen op je computer of in je (thuis)netwerk gesynchroniseerd te houden.

Versie 2.0 is dus uit. Downloaden kan hier.
Eerder schreef ik al over versie 1.4.

Zoeken naar getallenlijn voor digibord


Bijna dagelijks krijg ik bezoekers op mijn blog binnen die zochten in Google met de zoekterm: "getallenlijn digibord".
Bij deze dus nog maar eens een berichtje hierover. (Ik berichtte al eerder over twee getallenlijnen voor het ActivBoard)

Op schoolbordportaal.nl staan verschillende gereedschappen die je kunt gebruiken voor de instructie bij rekenen.
Op rekenweb.nl heb je in de matrix speciaal voor leraren de keuze uit een overvloed aan oefeningen. Je kunt ze selecteren op methode, jaargroep, soort taak, enz. Ook te gebruiken voor je digibord.
Verder nog specifiek voor klokkijken: deze site

Er is uiteraard nog veel meer te vinden. Ook binnen de software die hoort bij je digibord.

(Plaatje via socialeinnovatie.com)


Lees overigens ook:
ICT-hacks voor de basisschool
Babbelstoplicht
Digitale prentenboeken

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

Wat hebben YouTube, Sesamstraat en digibord met elkaar?



Een zoontje dat Sesamstraat geweldig vindt. Olympische Spelen die Sesamstraat opzij zetten. Een vader met een YouTube-account. Dat zijn ongeveer de ingrediënten tot deze post.

Ik kende het gebruik van YouTube eigenlijk alleen maar zoals de leerlingen het op school doen. Gewoon een zoekterm intikken en dan kijken of er iets tussen zit.
Toen ik dit blog startte, kreeg ik langzaam door dat je video's kunt embedden. Dat veel pareltjes op YouTube juist te vinden zijn via blogs. Dat je dan kunt doorklikken op gerelateerde video's. En dat er veel meer te zien is dan alleen muziekclips.
Je hebt uiteraard ook klassetv.nl, teleblik.nl en de beeldbank van schooltv. Maar daar gaat deze post niet over.

Ik heb eigenlijk pas net een account aangemaakt bij YouTube. Gewoon om eens te kijken wat er mogelijk is mét account. En ja hoor: Playlists.
Je kunt meerdere filmpjes achter elkaar programmeren. En zo je eigen Sesamstraat uitzending maken. (Ik noem maar wat... :-) )



De leraar in mij gaat dan meteen denken, he... Wat kun je hiermee voor je digibord? Is het handig om over een bepaald onderwerp een playlist te maken?

En, zijn er andere voordelen van een YouTube-account? Ik ben helemaal nieuw in de wereld van channels, videologs, youtube favorites. Ik ga op zoek.
Tips zijn welkom.

maandag 25 augustus 2008

Blog geclaimd op Technorati



In maart postte ik een bericht waarin ik reageerde op een
bericht van WoWter.
Er stonden bij mij nog wat punten open, waaronder punt 6: claim je blog op technorati.
Maar middels deze post is dat dus ook geregeld.

Ik heb een profiel aangemaakt bij technorati en verteld dat dit mijn blog is.
Technorati Profile

Verder moest ik nog pingen regelen. Maar volgens mij kan feedburner dat en heb ik dat ook ingesteld.
En ik had mijn blog nog niet aangemeld bij twee grote blogzoekmachines. Aangezien ik bij blogger blog en dat bij de familie Google hoort, is de ene zoekmachine al geregeld. Telt Technorati dan niet als tweede?

Wowter gaf zijn tips om je blog vindbaar te maken. Voor mij heeft vooral het bericht van Trendmatcher.nl voor een sneeuwbal effect gezorgd.

zondag 24 augustus 2008

Weblogs basisonderwijs gezocht


Sinds januari vertoef ik een beetje in het blogwereldje. Er zijn veel mensen die schrijven over ICT in het onderwijs. Van hbo-, mbo- en voortgezet (speciaal) onderwijs- en bibliotheek-bloggers tot bloggers uit de (nieuwe) mediawereld.
Tot nu toe heb ik echter pas twee bloggers ontdekt die regelmatig bloggen én lesgeven op een basisschool.
Namelijk André Manssen van Computers-in-de-klas en Elke Das van elke's. Zij bieden ook beiden een rss-feed aan, zodat je makkelijk op de hoogte wordt gehouden van nieuwe posts.

Bij deze zou ik een klein oproepje willen plaatsen. Welke blogs in het basisonderwijs mis ik nog?
Ik heb al gekeken op klassenweblogs.yurls.net en op een pagina van kennisnet waar je weblog kunt aanmelden. (Maar volgens mij wordt die pagina niet meer onderhouden.) Ik kan geen actieve basisonderwijs-weblogs vinden met rss-feeds. Wie wel?



Meer lezen over RSS of het schrijven van een blog?
RSS in plain English
Ja, Wow
Via wrubens
Kleverige website maken

zaterdag 23 augustus 2008

Betaalbaar internet voor scholen in Tanzania


In 2005 ben ik op huwelijksreis geweest naar Tanzania. Eerst een week safari en toen een week op Zanzibar. Het viel mij op dat vrijwel iedere Afrikaan die we tegenkwamen een mobiel had. Een auto is voor velen onbereikbaar. E-mailen doen ze op het postkantoor. Maar sms is bij velen onder eigen bereik.

En nu kwam ik afgelopen week deze oproep tegen in Computable,
om over na te denken: Betaalbaar internet voor Afrikaanse school. Het gaat om scholen in Tanzania laat het artikel verder weten.
In samenwerking met stichting Viafrica vraagt computable om ideeën van IT-ers om het een en ander te realiseren.
De gewenste verbinding mag niet duurder uitvallen dan 50 dollar per maand per school.
Er wordt al uitgebreid gereageerd. Vooral door mensen die werkzaam zijn in de IT (uiteraard). Maar ik ben benieuwd wat mensen uit het onderwijs er over te zeggen hebben.

Het lijkt mij zinnig om in dat land niet zozeer te focussen op het gebruik van internet via computers, maar ook te kijken naar andere digitale middelen. En vooral om te kijken hoe de Afrikanen er zelf over denken. Zouden ze behalve naar de techniek ook naar de andere elementen van Vier in balans kijken?

In de reacties valt te lezen dat sponsoring niet echt gewild is bij dit initiatief omdat scholen dan afhankelijk worden van de 'grillen' van een bedrijf. Maar in Nederland is het niet anders. Veel basisscholen maken gebruik van gratis internet via het aanbod van KPN.

Reageren op de oproep kan hieronder, of daar op computable.nl.

dinsdag 19 augustus 2008

Niveaus van interactiviteit

Clark Aldrich geeft op zijn blog een opzetje voor een taxonomy of interactivity
Hij heeft niveaus bedacht van 0 tot 6 voor de mate van interactiviteit:

Niveau 0 is een pratend hoofd

Niveau 1 is hetzelfde pratende hoofd maar dan stelt dat hoofd af en toe een gesloten vraag waar de leerlingen dan antwoord op mogen geven.

Niveau 2 is ook een pratend hoofd, maar dat hoofd past zijn praatje aan aan de collectieve respons van de leerlingen. (Dat zie ik zo voor me: als ze gaan gapen, probeert hij het verhaal spannender te maken.)

Bij niveau 3 stelt de leraar meerkeuzevragen en de antwoorden op de meerkeuzevragen bepalen welke vragen daarna komen. (Ik had vroeger een computerspelletje dat zo werkte. Meneer Aldrich noemt het 'branching stories'.)

Op niveau 4 moeten de leerlingen zelf aan de slag. In de les zijn meerdere keuzemomenten en de manier waarop ze de dingen 'uitvinden' is steeds anders, maar de er is uiteindelijke maar 1 mogelijke uitkomst. Bijvoorbeeld het bouwen van een motor.

Niveau 5 is net als niveau 4, maar de uitkomsten kunnen verschillend zijn, maar zijn dat meestal niet. Bijvoorbeeld de bekende tycoongames.

Bij niveau 6 gebeurt hetzelfde, maar de uitkomsten zijn altijd uniek en verschillend.
Hier schaart meneer Aldrich het gebruik van web2.0-achtige activiteiten onder.


Al met al een aardig voorzetje. Maar zoals Wilfred Rubens beschrijft nog lang niet de lading dekkend. Deze voorgestelde niveaus van interactiviteit zien er aardig uit als je vanuit het perspectief van spelletjes ontwikkelaars kijkt, maar vanuit het perspectief van het onderwijs ziet zo'n indeling er vreemd uit. Wij gaan meteen denken aan didactische werkvormen. En we willen dan het liefst iedere werkvorm in een bepaald niveau kunnen onderbrengen.

Wilfred Rubens geeft overigens als allerlaatste opmerking mee dat er met een kwalitatief goed pratend hoofd niets mis is. Dat ben ik ten dele met hem eens. Daarbij moet ik denken aan het volgende:

"Wat ik hoor, vergeet ik.
Wat ik zie, onthoud ik.
Wat ik doe, begrijp ik."


En daarmee geef je meer waarde aan een hogere mate van interactiviteit. Zo'n gek idee is het dus niet om een niveau-indeling te maken voor interactiviteit.

maandag 18 augustus 2008

Gezien worden

Op aanraden van Willem Karssenberg heb ik besloten om mezelf bekend(er) te maken. Vanaf vandaag dus een (bewerkt) fotootje en mijn voor- en achternaam op mijn weblog.

Wilfred Rubens postte onlangs nog een bericht over de digitale identiteit van docenten . Ik mag toch hopen dat die van mij positiever uitpakt.



Meer lezen op mijn blog? Lees ook:
Materiaal scannen voor digibord
Vries je beamer
kleverige websites maken
RSS in plain English
Getallenlijn op ActivBoard

ICT hacks voor basisschool


Volgens Wow!ter heeft het zin om lijstje te schrijven. Lezers schijnen er gek op te zijn. (zie punt 17 in dat lijstje.)

Hier dus weer een lijstje. Deze keer van de beste ict-hacks in het basisonderwijs. (Eigenlijk gewoon bij mij op school, maar ik generaliseer graag. ;-) )

1. Persoonlijke scanmappen op het kopieerapparaat
Wij hebben op school een kopieerapparaat van Ricoh (voorheen Nashuatec) staan. Dat apparaat kan printen, scannen, faxen en uiteraard kopiëren. In kleur en zwart-wit. De hack is dat in het scangedeelte van het apparaat voor iedere leerkracht met een digibord een map is aangemaakt. Wat onder de scanner met 1 druk gescand wordt, is meteen vanuit het gebruikersprofiel van die leerkracht te openen. Heel handig voor de (digitale) bordvoorbereiding.

2. Bingo in Excel
Via Computers-in-de-klas heb ik een tijdje geleden een exceldocumentje van het web geplukt waarmee je bingo kan spelen. Leuk voor op je digibord. En je hoeft nooit meer te zoeken naar (incomplete) bingospelen. De afstreepkaarten kun je er ook mee uitprinten. Zie dit bericht.

3. Distributielijst 'ieder'
We maken gebruik van Outlook voor de mail. Als je aan alle collega's een bericht wilt sturen, hoef je niet alle emailadressen aan te vinken. Je typt gewoon 'ieder' in in het vakje aan en dan weet Outlook dat je alle collega's een mailtje wilt sturen. Wij hebben dat ingesteld via een distributielijst op de server.
Zo zou je ook per bouw een lijst kunnen maken. Voor grote scholen ook heel handig.

4. Beamer van digibord bevriezen
In een eerder bericht beschreef ik een functie die op veel beamers zit.

5. Foutenanalyses CITO in Excel
Veel scholen maken gebruik van cito toetsen. Binnen het cito lvs kun je foutenanalyses laten uitvoeren (heb ik me laten vertellen). Maar scholen die dat pakket niet gebruiken, moeten dat handmatig doen. Voor rekenen hebben wij excel gebruikt om dat ten dele voor ons te laten doen. Met de foutenanalyses van spelling zijn we nog bezig.

6. Digitale Pluspunt registratie
Pluspunt is een van de rekenmethodes van Malmberg. Via een collega van een andere school werd ik gewezen op deze exceldocumenten voor de digitale registratie van de toetsen. Het bespaart de collega's veel tijd.

7. Digitale leerlingkiezer
Een collega kwam er mee op de proppen toen hij een aantal dagen in Amerika had doorgebracht om meer te weten te komen over meervoudige intelligentie.
Het programma heet SelectorTools. En je kunt de namen van de kinderen uit je klas invoeren en de computer maakt dan een random selectie. Hoef je zelf geen beurten meer te geven. En zo loop je ook niet het risico dat je je betere leerlingen meer kansen geeft...

8. Aftelklok op het digibord
Bij zelfstandig werken is het voor je leerlingen prettig om te weten hoeveel tijd ze nog hebben. In de meeste digibordsoftware zit wel een timer ingebouwd. Ik zou zeggen: gebruik hem ook.

Wat zijn jouw beste ICT hacks op school?


(plaatje via computable.nl)

zondag 17 augustus 2008

Mediawijs (2)


In mijn vorige bericht beschreef ik hoe ik een kladje gebruik om mijn eigen pad te bewandelen.

Kennisnet heeft een site over mediawijsheid ingericht. Zij beschrijven mediawijsheid als volgt:
"Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld"

Volgens diezelfde pagina's op kennisnet vallen de vereiste vaardigheden om mediawijs te zijn (of te worden) uiteen in drie categorieën:

  • informatievaardigheden

  • "Zoeken, selecteren, interpreteren en verwerken van informatie." Volgens mij bood iedere school dat van oudsher al aan m.b.v. bijvoorbeeld de Junior Informatiereeks. Tegenwoordig is internet als bron normaler. Maar daarin hebben kinderen wel meer begeleiding nodig. Een aantal zoekmachines om kinderen te helpen zijn:
    netwijs.nl
    meestersipke.nl
    dabedoo.nl
    Om kinderen te helpen in het verwerken van de informatie kun je een stappenplan gebruiken. Zo'n stappenplan structureert het werken aan bijvoorbeeld een werkstuk of een spreekbeurt.

  • ict-vaardigheden

  • "Vaardigheden in het bedienen van de computer en het gebruik van diverse software om zelf media te maken."
    Veel basisscholen hanteren de software en kopieerboekjes van Basisbits
    Je zou het ook kunnen aanpakken zoals deze teacher

  • veilig mediagebruik

  • "Netiquette, gezond computeren, digitaal pesten, auteursrechten, veiligheid en de invloed van manipulatie met behulp van digitale media."
    Veel scholen hanteren afspraken over pesten (dus ook digitaal). Meer info kun je krijgen via pestweb.nl. En ook protocollen of afspraken met betrekking tot het intergebruik van kinderen zijn de normaalste zaak van de wereld.
    Over auteursrechten kun je bij onderstaand filmpje terecht ;-)




    (Plaatje via krantindeklas.nl)


    Meer zoekmachines? Lees ook:
    Gebruik Google eens niet (witblauw, juli 08)
    Of bekijk mijn delicious/zoekmachines

    Mediawijs (1)


    Als ik 's avonds achter mijn computer kruip, vergeet ik soms wat ik eigenlijk van plan was achter het apparaat. 's Middags denk ik dan bijvoorbeeld: even opzoeken hoe een meloen groeit, hoe je houtrot behandelt en waar ik goedkoop een goede workmate aanschaf.
    Maar als ik dan 's avonds de computer aanzet, start mijn google reader automatisch op, log ik in op messenger en bekijk ik eerst mijn email even.
    Tegen de tijd dat ik alle informatie heb verwerkt die dan op me afgevuurd werd, was ik alweer vergeten wat ik eigenlijk wilde opzoeken. En vaak realiseer ik me dat pas op het moment dat de computer weer uitstaat.

    Het enige dat helpt (bij mij) is 's middags een kladje op mijn toetsenbord neer te leggen met de zaken die ik dan verzin. (Het is overigens van het grootste belang dat het kladje ook daadwerkelijk OP mijn toetsenbord ligt...)

    Toen ik me dit realiseerde, snapte ik ook meteen waarom we kinderen mediawijsheid en informatievaardigheden moeten bijbrengen. De afleiding op internet is zo groot. We moeten kinderen leren hun eigen pad te bepalen.

    Hoe doe jij dat eigenlijk? (Ervan uitgaande dat niets menselijks ons vreemd is...)

    dinsdag 12 augustus 2008

    Nieuwe AVI vanaf dit schooljaar


    Zoals ik eerder al schreef heeft kennisnet een verzamelpagina met informatie over de nieuwe AVI's. Op die verzamelpagina staat ook het artikel van Trouw genoemd waarin Kees Vernooy waarschuwt om niet klakkeloos over te gaan op de nieuwe AVI structuur.

    Handig aan de nieuwe toetsen is echter wel dat ze klassikaal afgenomen kunnen worden en dat de niveaus 'gestroomlijnd' zijn met de andere toetsen van cito. Je krijgt nu niveaus als M4 (midden groep 4) en E6 (eind groep 6). (Meer info)

    Een tijd geleden las ik in het Tijdschrift voor Remedial Teaching (geloof ik) een artikel over de DLT: de doorstreepleestoets. Cito lijkt dit idee nu dus gekopieerd te hebben. Voor leerkrachten is dit in ieder geval wel makkelijker.
    En of het toetstechnisch verantwoord is.. tja... daarin geloven de meeste scholen toch gewoon in de expertise van cito, denk ik.
    Maar of dat terecht is?

    Aanpassingen weblog

    Gisteren ben ik even bezig geweest met wat aanpassingen aan mijn weblog. De rechterkant is nu anders ingedeeld. Mijn tagcloud van delicious heeft een wat minder prominente plaats gekregen. Op aanraden van problogger.net heb ik een teller van feedburner toegevoegd en een link naar de uitleg over rss.

    Om bij te houden wat ik zoals lees, kun je nu niet alleen mijn gedeelde items van Google Reader raadplegen, maar ook de meest recente berichten uit de weblogs die ik volg.

    Het laatste verbeterpuntje is dat ik aan de artikelen die vaak gelezen worden links heb toegevoegd naar andere artikelen. Ik hoop dat ik jou als lezer hiermee uitdaag om verder te lezen.

    Reacties zijn altijd welkom. In ieder geval dank aan degenen die zich geabonneerd hebben op mijn rss-feed.

    maandag 4 augustus 2008

    ‘Universitaire pabo’


    De Volkskrant kopte een paar dagen geleden:‘Universitaire pabo’ razend populair
    Vind ik niet zo vreemd. Zelf heb ik van 1995 tot 1999 de pabo gedaan, na mijn vwo met acht vakken. Ik weet nog goed dat een serieuze tentamenvraag op de pabo was:
    "Wat is het kookpunt van water?"
    Hoe bedoel je niveau... Ik denk dat heel veel pabostudenten zitten te springen om wat meer verdieping en uitdaging. Wat mij betreft mag dit initiatief door het hele land uitgebreid worden.

    (plaatje via focus online)

    zondag 3 augustus 2008

    Image labeler van Google


    Voor als je je verveelt:
    volg de link naar google. Daar kun je meewerken aan het labelen van afbeeldingen. Ze hebben er een leuk spelletje van gemaakt. Minstens zo verslavend als freecell. ;-)

    Het werkt als volgt. Je wordt gekoppeld aan een partner aan de andere kant van het internet. Dan krijg je beide hetzelfde plaatje voorgeschoteld. En dan moet je dus labels gaan opperen voor dat plaatje. Als je eenzelfde label als je partner oppert, krijg je allebei punten.
    De labels schijnen dan weer door google gebruikt te worden om het zoeken naar afbeeldingen te optimaliseren. Ik vind het vrij slim bedacht.
    Probeer het eens, zou ik zeggen.

    (plaatje via google)